
CHECK! firar 10-årsjubileum – ett decennium av strategisk kommunikation med människan i centrum. Redan från start valde vi en tydlig väg: att lyfta våra kunders kompetens genom medarbetarna, med sociala medier som verktyg. I en tid då arbetsmarknaden förändras snabbt och företag kämpar för att attrahera och behålla kompetens är det fortfarande vårt viktigaste fokus.
Ett medvetet vägval från dag ett
Det första blogginlägget för 10 år sedan hade rubriken “Medarbetarna är företagets bästa ambassadörer”. En övertygelse som blev en strategi. Istället för att låta kommunikation styras av titlar, policydokument och traditionella marknadsföringsformat, valde CHECK! att lyfta medarbetarnas röster och erfarenheter. Det visade sig vara både effektivt och efterfrågat.
– Vi insåg snabbt att företag behöver bli bättre på att visa vilka de är, inte bara vad de gör. När företag vågar släppa fram sina medarbetare i kommunikationen byggs förtroende, tillit och engagemang både externt och internt, inleder Helena.
Employer branding kräver mod
Att bygga ett starkt arbetsgivarvarumärke i sociala medier är inte en quick fix. Det är ett långsiktigt arbete som kräver förankring, tydlighet och framför allt mod. Employer branding är inte att instruera någon att “sälja” företaget. Det handlar om att hjälpa människor att sätta ord på sin vardag, yrkesstolthet och roll i helheten.
– Många företag vill kommunicera mer personligt, men är samtidigt försiktiga med att exponera sina medarbetare. Och det är förståeligt. Alla är inte bekväma med att synas. Där kommer vår roll in – vi skapar trygghet i processen och fångar det genuina på ett respektfullt sätt, berättar Johanna.
– Vi jobbar nära både ledning och medarbetare för att skapa innehåll som inte bara känns äkta, utan också är strategiskt relevant. Det är ett hantverk där vi hela tiden balanserar det personliga uttrycket mot det professionella sammanhanget, säger Helena.
10 år av förändring
Under de här 10 åren har plattformarna förändrats, användarnas beteenden utvecklats och konkurrensen om uppmärksamhet ökat markant. Men det mänskliga behovet av igenkänning, autenticitet och mening har inte förändrats.
– Vi har varit med hela vägen. Vi har sett hur företag som vågar investera i sin kommunikation mot medarbetare och kandidater har lättare att rekrytera, engagera och behålla medarbetarna, säger Johanna.
Helena tillägger:
– När arbetsmarknaden är rörlig och generationsväxlingarna snabba blir det ännu viktigare att arbetsgivare har en tydlig identitet. Med hjälp av sociala medier kan de också visa upp den på ett trovärdigt sätt.
Vi på CHECK! har lyckats navigera detta föränderliga landskap tack vare att vi är nära våra kunder, förstår deras utmaningar och är proaktiva i att hitta rätt format och kanal för varje berättelse.
Starka relationer och värderingar i centrum
Under våra 10 år har CHECK! haft förmånen att arbeta med allt från entreprenörsdrivna företag till stora koncerner. Gemensamt för uppdragen är det nära samarbetet och det strategiska djupet.
– Vi ser oss inte som en extern leverantör, säger Johanna. Vi är en förlängning av HR- och kommunikationsfunktionerna. Det är också så våra kunder beskriver oss – som ett stöd som ser, hör och agerar snabbt. Det vi gör är inte bara kommunikation, säger Johanna. Det är en form av relationsbyggande som påverkar hur företag uppfattas, både internt och externt.
Citat från några av våra kunder
“CHECK! har en väldigt fin känsla för vilket behov vi har. Samarbetet känns tryggt och stabilt.” – Hanna, HR-chef på Volkswagen Group Sverige
“De är väldigt duktiga på att omsätta våra mål till relevant och engagerande innehåll.” – William, HR Business Partner på Volkswagen Group Sverige
“CHECK! hjälper oss dagligen, både med innehåll och med strategi – de är otroligt snabbfotade.” – Linda, HR-chef på Volkswagen Finans Sverige
Höjdpunkter från ett 10-årsjubileum fullt av milstolpar
💚 Artikel i Dagens industri, skriven av bästa Ida Thunberg
💚 Omnämnda som entreprenörer och experter inom employer branding i flera intervjuer
💚 Tre år i styrelsen för Svenska PR-företagen
💚 Lansering av nytt varumärke samt 5-årsjubileum på Berns
💚 Otaliga föreläsningar/workshops
💚 Foton och film på Åhléns
💚 Utsedd till en av Sveriges bästa företagsbloggar, flera år i rad
💚 Sponsorer till Hammarby F13
💚 Långvariga kundrelationer som vuxit med åren
💚 Våra mentorer; Jenny Johansson, Rita Platzer, Eva Swartz Grimaldi och Robert Marmfors
💚 Vårt mailutskick och vår podd Veckans Digitala Check!
💚 Att vi konsekvent har stått upp för våra värderingar
Och framtiden?
– Vi har fortfarande massor vi vill göra. Nya projekt, nya branscher, nya berättelser att fånga. Det är det som driver oss. Tack till alla kunder, samarbetspartners och kollegor som är en del av vår resa!, avslutar Helena.
Vill du veta mer om hur vi jobbar med employer branding i sociala medier? Hör gärna av dig – vi är alltid nyfikna på nästa berättelse!