Tidigare har kreatörer med stor följarskara fått högre räckvidd när de delat vidare innehåll än kreatörer med lägre engagemang som har skapat själva innehållet. Det vill Instagram ändra på genom att uppdatera sin algoritm!
4 ändringar i Instagrams algortim
- En uppdatering som innebär att originalskaparen får ökad spridning
- Delningar ersätts med originalinnehållet på ytor med rekommenderat innehåll (utforska, Reels, förslag i flödet)
- När ett inlägg delas vidare visas en notis med en länk till den ursprungliga skaparen
- Kreatörer som vid upprepade gånger (10 eller fler gånger den senaste månaden) delar vidare innehåll tas bort från rekommendationer
Bakgrund till Instagrams ändringar
Tidigare har inlägg som har synliggjorts på ytor med rekommenderat innehåll rankats främst baserat på engagemang. Det innebar att konton med mer engagerad följarskara har fått störst räckvidd. Nu har Instagram jobbat på ett nytt sätt att rangordna dessa inlägg för att ge alla kreatörer lika stor chans att nå ut. Det innebär att inlägg i rekommendationer kommer att visas för en mindre skara konton oavsett om de följer kontot eller inte. De inlägg som får mest engagemang visas sedan för en bredare skara och de allra bästa visas för ännu fler.
När sker uppdateringen av Instagrams algoritm?
Instagram vill visa sin uppskattning till de som lägger ner mycket tid och ansträngning på att skapa originalinnehåll. Därför vill de ge cred och chans till ökad spridning för dessa kreatörer även när innehållet delas vidare av andra konton.
Den nya rankingen träder i kraft under de kommande månaderna!