CHECK! sammanfattar Svenskarna och internet 2024 – med fokus på sociala medier

 

Årets upplaga av Svenskarna och internet är äntligen här – rapporten där Internetstiftelsen förser oss med fakta och insikter om hur användningen av internet i Sverige har utvecklats det senaste året. Det är 143 sidor av konkret fakta, givande insikter och matnyttig information om svenskarnas internetanvändning. Vi på CHECK! scrollade snabbt ner till sidorna om sociala medier för att sammanfatta användandet och dela med oss av statistiken till er!*

Internetanvändningen 2024

Antalet internetanvändare har ökat marginellt det senaste året och numera använder 95 % av svenskarna internet, varav nästan alla gör det dagligen. De 5 % som inte använder internet är alla i pensionsålder. Årets rapport lyfter hur digitaliseringen påverkar samhället och individen, och fokuserar på svenskarnas mående i förhållande till internet ur både positiva och negativa aspekter.

Långsam tillväxttakt på sociala medier

I rapporten kan vi utläsa att svenskarnas användande av sociala medier är nästintill oförändrat från fjolårets rapport. 94 % av alla internetanvändare har använt någon sociala medieplattform det senaste året. Det är 91 % som använder sociala medier varje vecka och hela 84 % av internetanvändarna använder det varje dag. När det gäller plattformarna är användningen också snarlik från tidigare år. Den dagliga användningen av Facebook fortsätter att minska, medan TikTok fortsätter att växa. Sedan 2021 har den dagliga användningen av Facebook gått från 54 % till 49 %. Medan ökningen av TikTok har gått från 10 till 15 % de senaste tre åren. Förändringen från i fjol är däremot oförändrad och det går att utläsa att färre barn och ungdomar använder appen (förmodligen på grund av restriktioner från föräldrar). Andelen som använder Instagram dagligen ökar marginellt och vi på CHECK! håller mer än gärna workshops om Instagram, kontakta oss om du är intresserad. 

Den generella dagliga användningen av sociala medier 2024, i jämförelse med (2023)

  • Facebook: 49 % (50)
  • Instagram: 47 % (46)
  • YouTube: 32 % (35)
  • Snapchat: 25 % (25)
  • TikTok: 15 % (15)
  • LinkedIn: 6 % (6)
  • X: 8 % (9)
  • BeReal: 2 % (3)
  • Roblox: 2 % (3)

De flesta plattformarna har intressestyrda algoritmer, vilket innebär att innehållet baseras på det innehåll vi har engagerat oss i tidigare. Rapporten visar att användarna söker sig till sociala medier för underhållning, råd/stöd och gemenskap.

Åldersgrupper på sociala medier

Facebook kvarstår som den mest använda plattformen bland den äldre målgruppen medan YouTube är störst bland de yngre. TikTok och Snapchat minskar dramatiskt på lågstadiet, medan 3 av 4 födda på 00-talet använder Snapchat dagligen. YouTube är den tjänst som flest lågstadiebarn använder, nästan 9 av 19 barn på lågstadiet har använt kanalen det senaste året. Däremot har YouTube infört barn- och ungdomskonton, vilket Meta förmodligen också kommer att göra. På högstadienivå backar Meta rejält medan Roblox ökar. Om man ser till användandet är Roblox och TikTok de kanaler som växer mest på gymnasiet, medan Instagram backar. Det är anmärkningsvärt och något att ha i åtanke i marknadsföringsinsatser mot yngre målgrupper.

00-talister är den generation som använder TikTok allra mest, men även 90-talister och 10-talister använder plattformen i relativt hög utsträckning. Personer födda på 80-, 90- eller 00-talet är de generationer där flest använder Instagram och dessutom mer frekvent än andra generationer. Personer födda på 90-, 00- eller 10-talet använder YouTube mer än äldre generationer. 90-talisterna är även den generation som använder Facebook mest.

Generellt använder kvinnor Facebook mer än män, det är något som går igenom de flesta plattformar förutom på LinkedIn. Rapporten visar att LinkedIn främst används av personer som är födda mellan 60- och 90-talet, just för att det är en plattform med fokus på arbete och rekrytering. Bland förvärvsarbetande är det drygt 4 av 10 som har använt plattformen det senaste året. Bland studenter och pensionärer uppger endast omkring 1 av 10 att de använt Linkedin någon gång under det senaste året. X är ungefär lika stort som TikTok om man tittar på användningen generellt över hela året.

Åldersgrupper på sociala medier, veckovis användning 2024 i %

Nya plattformar på sociala medier

Tillväxttakten är långsam på sociala medier och även nyare tjänster har svårt att etablera sig bland internetanvändarna. BeReal liknar en dagslända som dök upp och blev stor för att sedan försvinna allt mer. Threads lanserades i Europa december 2023 och underlaget till rapporten samlades in i början av 2024, vilket innebär att rapportens siffror kanske inte speglar användandet under året. Det återstår att se i nästa års rapport. Årets upplaga mäter även nyare plattformar såsom Bluesky, Yobo och Mastodon. Det är däremot få användare som har nyttjat dessa plattformar, men Threads är den som lyckats bäst.

Fördelar och nackdelar med sociala medier

26 % anger att de använder sociala medier för att ta del av stöd och råd i intressegrupper, vilket är en indikator på varför Facebook kvarstår som en av de största plattformarna. Utöver det används sociala medier för gemenskap och möjligheten att lära känna nya människor. Plattformarna underlättar helt enkelt kontakten med nära och kära. Samtidigt uppger 40 % att sociala medier stjäl deras tid, hela 4 av 10 personer känner nämligen att de slänger bort för mycket tid på apparna. 13 % uppger att de jämför sig utseendemässigt och därmed känner sig mindre attraktiva, varav hela 43 % av alla kvinnor upplever detta.

Användandet av AI

För skojs skull inkluderar vi en kort sammanfattning av AI i vår artikel. Andelen svenskar som har använt AI det senaste året är detsamma som tidigare år, däremot skiljer sig syftet. Numera används det mer i jobbet och vid studier än tidigare. Merparten av svenskarna känner till AI men enbart 34 % har provat det hittills.

Sammanfattning

94 % av alla internetanvändare har använt sociala medier under det senaste året och hela 84 % gör det dagligen. Med den här typen av omfattning på användningen skapas oändliga möjligheter kring marknadsföring, målgruppsanpassning och former av innehåll. Frågan är vad du tar med dig från rapporten och vad som händer härnäst? Stay tuned för fler uppdateringar.

*Vi skickar med en notis om att data till rapporten samlades in i början av året och presenteras nu i oktober, vilket innebär att landskapet kan ha förändrats ytterligare de senaste månaderna.

Fler blogginlägg

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på CHECK! Kommunikationsbyrå AB, orgnr. 559050-1374 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata