Employee Generated Content

 

Medarbetarna är företagets bästa ambassadörer och mest värdefulla kapital. Det har varit vårt ständiga mantra sedan CHECK! grundades 2015, och det är högaktuellt under rådande kompetensbrist. Genom era befintliga medarbetare har ni möjlighet att bygga ett starkt employer brand och det är därför vi fortsätter att trycka på vikten av Employee Generated Content (EGC) – det vill säga medarbetargenererat innehåll. I den här artikeln delar vi med oss av konkreta tips kring hur ni kan skapa Employee Generated Content.

Vad är Employee Generated Content (EGC)?

Vi på CHECK! har djupdykt inom employer branding sedan start och därav har det blivit vårt specialistområde. Vi såg tidigt värdet av att involvera företags medarbetare i innehållsproduktionen då de sitter på kompetensen, historier och erfarenheter. De kan ge värdefulla insikter kring tjänster och produkter, något som potentiella medarbetare och kunder har ökad benägenhet att lita på. Genom dem skapas en ärlig bild av kulturen och företaget i stort. Vi har tidigare skrivit om både employer branding och employee advocacy – texterna skrevs 2021 men är fortfarande relevanta för dig som vill läsa mer om dessa ämnen.

Med Employee Generated Content menas att medarbetaren på egen hand skapar innehållet – självklart med stöd och guidning längs vägen. Genom EGC kan individerna på företaget visa sin vardag ur både ett affärsmässigt och personligt perspektiv. Den typen av delaktighet bidrar till mer motivation och ökat engagemang internt! Det är ett kostnadseffektivt sätt att skapa innehåll som gör företaget mer attraktivt för nya talanger.

Hur skapas Employee Generated Content?

Tydliga riktlinjer och processer är en förutsättning för att implementera den här typen av innehållsproduktion. Det skapar trygghet för både medarbetarna och företaget. Vår rekommendation är att skapa ett ambassadörsprogram internt som inkluderar medarbetare med varierande roller från olika avdelningar. Utgå från företagets budskap och försäkra er om att de utvalda medarbetarna representerar dessa.

Vilka kanaler är fördelaktiga?

Medarbetarna kan skapa innehåll i form av blogginlägg, poddavsnitt och inlägg till sociala medier. Det som har vuxit sig starkare med åren är rörligt material och därav är employee generated content ett perfekt format för både Instagram Reel och TikTok. Med en kort genomgång kan medarbetarna på egen hand spela in filmklipp som sedan sätts ihop till en kortare film som ökar transparens och bygger en stark relation med följarna. Det färdiga resultatet kan med fördel publiceras på såväl företagets konto som medarbetarens egna.

Exempel på medarbetargenererat innehåll

  • “En dag som …”
  • “10 snabba med …”
  • Behind the scenes-material
  • Takeover på Instagram Stories

Genom att introducera EGC hos vår kund Volkswagen Group Sverige har detta material producerats av företagets medarbetare;

Ta del av Veckans Digitala Check! 

Fler blogginlägg