Employee Generated Content

 

Medarbetarna är företagets bästa ambassadörer och mest värdefulla kapital. Det har varit vårt ständiga mantra sedan CHECK! grundades 2015, och det är högaktuellt under rådande kompetensbrist. Genom era befintliga medarbetare har ni möjlighet att bygga ett starkt employer brand och det är därför vi fortsätter att trycka på vikten av Employee Generated Content (EGC) – det vill säga medarbetargenererat innehåll. I den här artikeln delar vi med oss av konkreta tips kring hur ni kan skapa Employee Generated Content.

Vad är Employee Generated Content (EGC)?

Vi på CHECK! har djupdykt inom employer branding sedan start och därav har det blivit vårt specialistområde. Vi såg tidigt värdet av att involvera företags medarbetare i innehållsproduktionen då de sitter på kompetensen, historier och erfarenheter. De kan ge värdefulla insikter kring tjänster och produkter, något som potentiella medarbetare och kunder har ökad benägenhet att lita på. Genom dem skapas en ärlig bild av kulturen och företaget i stort. Vi har tidigare skrivit om både employer branding och employee advocacy – texterna skrevs 2021 men är fortfarande relevanta för dig som vill läsa mer om dessa ämnen.

Med Employee Generated Content menas att medarbetaren på egen hand skapar innehållet – självklart med stöd och guidning längs vägen. Genom EGC kan individerna på företaget visa sin vardag ur både ett affärsmässigt och personligt perspektiv. Den typen av delaktighet bidrar till mer motivation och ökat engagemang internt! Det är ett kostnadseffektivt sätt att skapa innehåll som gör företaget mer attraktivt för nya talanger.

Hur skapas Employee Generated Content?

Tydliga riktlinjer och processer är en förutsättning för att implementera den här typen av innehållsproduktion. Det skapar trygghet för både medarbetarna och företaget. Vår rekommendation är att skapa ett ambassadörsprogram internt som inkluderar medarbetare med varierande roller från olika avdelningar. Utgå från företagets budskap och försäkra er om att de utvalda medarbetarna representerar dessa.

Vilka kanaler är fördelaktiga?

Medarbetarna kan skapa innehåll i form av blogginlägg, poddavsnitt och inlägg till sociala medier. Det som har vuxit sig starkare med åren är rörligt material och därav är employee generated content ett perfekt format för både Instagram Reel och TikTok. Med en kort genomgång kan medarbetarna på egen hand spela in filmklipp som sedan sätts ihop till en kortare film som ökar transparens och bygger en stark relation med följarna. Det färdiga resultatet kan med fördel publiceras på såväl företagets konto som medarbetarens egna.

Exempel på medarbetargenererat innehåll

  • “En dag som …”
  • “10 snabba med …”
  • Behind the scenes-material
  • Takeover på Instagram Stories

Genom att introducera EGC hos vår kund Volkswagen Group Sverige har detta material producerats av företagets medarbetare;

Ta del av Veckans Digitala Check! 

Fler blogginlägg

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på CHECK! Kommunikationsbyrå AB, orgnr. 559050-1374 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata