2020 har varit ett speciellt år på många vis. Året har präglats av de utmaningar som följer med den pågående pandemin – framför allt i form av påskyndad digitalisering. Vi väljer nu att blicka framåt och siar om framtiden. Vad för den sociala distansen med sig och vilka trender kommer att nå igenom bruset år 2021?

Vi på CHECK! genomför ständig omvärldsbevakning och delar med oss av en trendspaning inför det nya året. Trenderna har utvecklats under det gångna året och är fortsatt avgörande under 2021.

Innovativ shopping på sociala medier

En trend som exploderade under 2020 är shopping på sociala medier och vi är säkra på att utvecklingen kommer öka drastiskt under 2021 med fler uppdaterade funktioner. I samband med pandemin har företag behövt anpassa sig och ställa om till nya lösningar – framför allt fysiska butiker där flödet av besökare har minskat. Innovativa företag satsar på liveshopping, direktköp genom sociala medier och VR-teknik. Vi som konsumenter kommer närmare och närmare det varumärke vi väljer att handla från.

Instagram Shop Tab

Shoppingen på Instagram blir allt mer användarvänlig och har nu fått en egen plats på startsidan. Tidigare kunde vi klicka på produkter för att omdirigeras till varumärkets hemsida – nu kan vi genomföra köp direkt i appen. Köpfunktionen direkt i Instagram har lanserats i USA och förväntas släppas i flera länder inom kort. Funktionen Shop Tab möjliggör en fulländad shoppingupplevelse, från inspiration till köp.

Liveshopping

Ett annat format som har blommat ut under det gångna året är liveshopping! Till följd av att vi inte kan delta på fysiska event, tror vi att trenden med digitala event fortsätter. Vi inspireras dagligen av Indiskas vd Karin Lindahl och hennes förmåga att ligga i framkant. I en längre intervju delar hon med sig av sina bästa tips när det gäller liveshopping!

Transparens 2.0

Inför 2021 vill vi se en ny nivå av transparens när det gäller kommunikation – där det interna flyttar ut till det externa. Ledningen har ett stort ansvar när det kommer till att förmedla var företaget står och vart det är på väg. I samband med att vi blir allt mer vana vid digital kommunikation finns det en helt annan mottaglighet för öppenhet och transparens från ledningen. Låt omvärlden ta del av ert inre och våga dela med er!

Vi på CHECK! vill highlighta entreprenören Bianca Ingrosso som nyligen vann utmärkelsen “Årets kvinnliga stjärnskott” i EY Entrepreneur Of The Year. Bianca banar väg för andra entreprenörer och ledare genom sitt fantastiska sätt att vara öppen, transparent och ärlig i allt hon tar sig för.

Medarbetarengagemang

Employer branding har länge varit ett hett ämne. Allt fler väljer att anamma fokuset på att engagera befintliga medarbetare, snarare än att attrahera nya. Det ser vi på CHECK! positivt på. Genom att arbeta med employer branding på sociala medier kan vi lyfta, inkludera och motivera samtliga medarbetare – något som i förlängningen ökar engagemanget och bidrar till intern stolthet. Förse medarbetarna med verktyg och förutsättningar för att de ska kunna skapa innehåll till sociala medier själva – det ger inblick i ert dagliga arbete och inger trovärdighet. Medarbetarna är företagets bästa ambassadörer!

Personligt innehåll

En trend som vi ser når igenom bruset på sociala medier är personligt innehåll. Det krävs något genuint, äkta eller känslosamt för att vi ska stanna upp i det vardagliga scrollandet. Vi på CHECK! älskar att arbeta med människan i fokus, vilket också är vårt tips för att anamma trenden. Fokusera på employer branding på sociala medier för att skapa livfulla flöden – och låt medarbetarnas personligheter lysa igenom.

Tre tips för att lyckas med personligt innehåll

  • Visa verksamheten "behind the scenes"
  • Låt medarbetarna visa sina personligheter genom sociala medier-takeover

 

Interaktivt innehåll

Intresseväckande, hjärtligt och personligt innehåll skapar fler möjligheter för interaktion med målgruppen. Det är en trend som vi har sett under en längre tid och som är fortsatt viktig under 2021, särskilt med tanke på distansering. Vi vill göra det enkelt för målgruppen att kommunicera med oss och genom ömsesidig dialog kan vi bygga relationer. En enkel like, reaktion på story eller ett klick i en omröstning. Det handlar om människor som knyter an till andra människor.

När det gäller interaktivt innehåll är vi på CHECK! enade om att Instagram är en optimal plattform. Där kan vi skapa högre engagemang och en känsla av delaktighet genom funktioner som omröstningar, frågeställningar och olika typer av quiz. Till vår kund PotteryJo som tillverkar porslin kan vi till exempel låta följarna välja mellan olika dukningar, ställa frågor eller rösta på färgkombinationer.

Tre tips för att skapa interaktion med er målgrupp

  • Ta tillvara på deras engagemang och svara på alla kommentarer
  • Genomför enkla omröstningar för att göra dem delaktiga i innehållet
  • Dela vidare deras innehåll för att visa på uppskattning

Ta del av Veckans Digitala Check! 

Fler blogginlägg