I maj 2019 placerade hon sig på plats tio på chefsorganisationen Ledarnas lista över framtidens kvinnliga ledare. En utmärkelse som syftar till att lyfta unga kvinnor i ledande positioner – för att synliggöra förebilder och stödja arbetet mot en mer jämställd arbetsmarknad. Vi på CHECK! har träffat Karin Lindahl, vd på Indiska, som vill inspirera fler kvinnor att söka sig till höga befattningar genom sitt ledarskap. En resa som karakteriseras och drivs av revanschlust och mod – med hjärtat i jämställdhet.
Det är den första riktigt krispiga höstdagen för året när vi närmar oss huvudkontoret i Värtahamnen, Stockholm, den 1 september. När vi kliver in på kontoret välkomnas vi varmt av Karin, som sedan 2017 äger och driver bolaget framåt. Vi möts av pigga leenden från övriga kontorsmedarbetare och en inbjudande stämning som även präglar samtalet med Karin.
Karin har vid tidpunkten innehaft rollen som vd i tre år. En roll som utvecklades från att vara ansvarig för ett förändringsprogram, till att bli försäljningschef och slutligen vd. Hennes relation till företaget sträcker sig längre tillbaka i tiden då hon har varit kund sedan ung ålder – hon har alltid känt en värme för varumärket, dess historia och färgstarka uttryck.
– Jag har alltid upplevt att det är ett varumärke som det finns plats för. Det bygger på det kvinnliga, inspirerande och skandinaviska i kombination med influenser från andra kulturer. Grundtanken som representerar Indiskas själ är viljan att göra det inspirerande för många och fånga känslan kring att man kan erövra världen, berättar Karin.
Hennes karriär nådde nya höjder när hon inom loppet av ett år klättrade till plats tio på listan över framtidens kvinnliga ledare. Karriären och framgångarna med Indiska grundar sig däremot inte på någon traditionell modebakgrund, utan omfattar arbetsroller inom retail och detaljhandel – senast som konsult hos McKinsey. När Karin väl bestämde sig för att chansa och investera sitt sparkapital i varumärket var butikskedjan konkurshotad.
– En av mina största drivkrafter är utmaningar och att få förändra och förbättra. Det var därför jag vågade genomföra den här satsningen tillsammans med bolaget när det befann sig i djup kris. Företaget har genomgått rekonstruktioner och omställningar de senaste åren och ledningsgruppen har arbetat intensivt för att få företaget på fötter igen, säger Karin.
De insatser som Karin beskriver har varit avgörande för Indiska är framför allt att varumärket har moderniserats och tagit en tydligare position för att främja kvinnor. De har även haft modet att stänga igen butiker, anammat den digitala utvecklingen och uppdaterat kvaliteten på sortimentet.
– Vårt fokus på kvinnlighet och att lyfta fram en variation av kvinnor i förhållande till passform och material har absolut varit en bidragande faktor till att en del nya kunder har fått upp ögonen för Indiska igen. Det är något som hela organisationen upplever starkt. En annan faktor är det nya samarbetet med Zalando – ett arbete som skapar ett kollektivt självförtroende kring att vi kan sälja våra kläder utan egentlig bas i varumärket. Plaggen bär sig själva och säljer sig själva, beskriver Karin.
Utöver den externa marknaden har Indiska även tagit plats i den digitala världen med sin egen e-handel. Ett arbete som kantats av både med- och motgångar men som utmynnade i en lyckad lansering av en ny internationell hemsida i februari 2020. Anpassningen till samhällets digitalisering är även en viktig anledning till att Indiska har kunnat ta sig igenom coronakrisen så här långt – även om Karin poängterar att krisen är långt ifrån över.
– Det är här min revanschlust kommer in i bilden. Med tanke på hur mycket arbete och själ hela bolaget har lagt ner de senaste åren, försöker vi anpassa oss till det läge vi befinner oss i för att vända det till något positivt. Här på kontoret pratar vi mycket om att fira de små segrarna. I samband med att corona slog till och vår e-handel gick uppåt, valde vi därför att vara modiga igen – med uppstart av det nya formatet liveshopping!, berättar Karin.
Indiska var ett av de första företagen i Sverige som tog till vara på möjligheten med liveshopping. Ett koncept som bygger på att kunden kan följa en livesändning på sociala medier och shoppa plaggen som visas i bild utan att lämna appen. Indiska har ingått ett samarbete med Bambuser för att realisera formatet i praktiken – ett externt företag som erbjuder videolösningar och ansvarar för ljud och bild på plats.
– Vi har organiserat våra livesändningar på så sätt att det är jag och en kollega – designer, försäljningschef eller inköpare – som håller i sändningen. Formatet har resulterat i oerhört positiv feedback – både i form av engagemang på sändningarna och från butiksrörelsen. Dessutom har vi sett ett tydligt resultat och en stor effekt på vår e-handel, vilket är fantastiskt roligt!, fortsätter Karin.
Något som knyter samman Karins arbete med oss på CHECK! är synen på att involvera medarbetarna i innehållet. Inte nog med att det är medarbetarna som deltar i livesändningarna, de är även med och frontar kampanjer utåt.
– För mig är det otroligt viktigt att involvera och lyfta mina medarbetare. Det skapar en positiv känsla som ökar engagemanget – något som vi ser tydligt på kontoret där i stort sett alla bär Indiskas kläder idag. En stor förändring baserad på känslan av delaktighet och ett arbete som jag grundar i min brinnande hjärtefråga för jämställdhet. Jag är otroligt stolt över alla som jag arbetar med idag, avslutar Karin.
Karin avslutar med att ge sina fyra främsta lärdomar kring liveshopping
- Visa hellre upp färre produkter i ett långsammare tempo, än flera i snabbt tempo
- De plagg vi provar och visar på olika kroppstyper genererar högst engagemang i form av frågor och köp
- Involvera tittarna genom dialog och frågor i chatten
- Var övertydlig om allt – längd på modell, storlek på plagg och färger
Karin, vi tackar dig ödmjukast för att du tog dig tiden för intervjun och avslutar med att belysa hur inspirerade vi blir av din drivkraft och ditt ledarskap!