Personligt innehåll skapar livfulla flöden och ökat engagemang

Nya dimensioner skapar nya möjligheter. Vi på CHECK! följer ständigt utvecklingen av olika sociala medier och dess innehåll. En trend som hela tiden går spikrakt uppåt och formas till nya format är videos. Vi vill hela tiden komma närmare och uppleva mer autentiskt innehåll – oavsett om det är på Instagram, TikTok eller LinkedIn. Vi listar ett par funktioner som är optimala för att skapa personliga flöden!

Instagram Stories och LinkedIn Stories 

Ett format som vi fortsätter att älska är Stories. Det är lättillgängligt, enkelt och tacksamt såväl till planerade inlägg som spontana uppdateringar i nuet. Låt era följare hänga med bakom kulisserna, bjud på personligt innehåll och arbeta med storytelling för att skapa en ökad närhet till målgruppen. Vi önskar att fler företag frontar sina medarbetare på sociala medier och låter deras personligheter lysa igenom. 

Intresseväckande, hjärtliga och personliga videos är generellt ett vinnande koncept för att skapa engagemang. Det snabba formatet, som oftast är tidsbegränsat till 24 timmar, har nu även hittat till den plattform vi mestadels associerar med arbetslivet – LinkedIn. LinkedIn Stories är en dimension som skapar nya sätt att stärka relationen mellan varumärke och kund. Dialogen blir enkel, effektiv och personlig. 

3 go-to tips för att lyckas med Stories 

  • Våga vara personlig – vi vill se det som är genuint och äkta!
  • Satsa på konceptet behind the scenes
  • Visa medarbetarna bakom projekten

Instagram Reels och TikTok

Reels har nu etablerat sig hos kreatörer som uppskattar snabba, korta och explosiva videos. Det är en egen version av plattformen TikTok där användarna kan redigera sina filmklipp med kreativa verktyg, effekter och musik. Jämfört med Stories finns det nu fler nya möjligheter för individer och företag att uttrycka sig själva och sin kreativitet. Det som främst symboliserar Reels och TikTok är att alla kan bli kreatörer och skapa sitt innehåll – direkt i appen!

Även här finns det stora möjligheter till att skapa personligt innehåll. Vi anser att de flesta branscherna har en plats att fylla både på Reels och TikTok – så länge det är genom innovativa videos som går i linje med varumärket och dess värderingar. Exempelvis byggföretag som visar ett bygge från start till slut, livsmedelsföretag som visar upp recept eller valfritt företag där medarbetarna får visa upp sitt arbete.  

3 go-to tips för att lyckas med Reels och TikTok

  • Våga skapa kreativt innehåll utifrån företagets kompetensområde i ett roligt, snabbt och enkelt format
  • Låt medarbetarna och deras kompetens speglas i era videos 
  • Håll er uppdaterade kring de senaste trenderna genom att följa konton inom olika branscher!

Intresseanmälan

Fler blogginlägg