Varje vecka gör vi på CHECK! en spaning kring nya trender, fenomen och branschnyheter. För ett par veckor sedan, i Veckans Digitala Check, hintade vi om att framtidens shopping är här – men vad är egentligen liveshopping och vad behöver du känna till om formatet? Vi ger dig ett par vassa insikter direkt från hjärtat av branschen.
Framtidens shopping
Vårt konsumtionsbeteende förändras hela tiden i takt med digitaliseringen och att nya innovativa lösningar tar plats på marknaden. Även om vi älskar att shoppa online har det alltid funnits fördelar med att shoppa i butik, som att kunna se plaggen i verkligheten och testa passformen. Dessa inkluderas nu i ny skepnad i den digitala konsumtionen – genom liveshopping!
Vad är liveshopping?
Liveshopping, som tidigt blev en trend i Kina, har nu även etablerat sig bland svenska bolag. Denna form av online-shopping kom till Europa redan i höstas när mjukvaruföretaget inom mobil live video-teknologi, Bambuser, lanserade den första livestreamingtjänsten till företag. Ett antal varumärken har varit snabba på att anamma trenden – exempelvis Indiska, Gina Tricot och e-handelsjätten NA-KD. Liveshopping är helt enkelt en livesändning som tillåter tittarna att ställa frågor och shoppa produkterna direkt – utan att behöva lämna sändningen i appen. Möjligheten till interaktion skapar ett mervärde för kunden, både genom att kunna få direkta svar på frågor och exempelvis se klädesplaggen på en människa i verkligheten.
Influencer marketing och employer branding 2.0
Då liveshopping både utförs av företagen själva (cred till Indiska som ligger i framkant här!) men även i samarbete med influencers, skulle vi vilja påstå att liveshopping är influencer marketing 2.0. Influencer marketing som tidigare kunde visa resultat efter marknadsföring av en produkt – kan nu visa direkta resultat via köp under livesändningen.
Fördelarna ur ett kundperspektiv
- Du kan få svar på frågor om storlek, passform och kvalitet
- Du kan känna dig mer säker på ditt beslut innan du genomför köpet
- Du får en närhet till produkten och varumärket – utan att behöva besöka butiken
- Du får ofta ett mervärde i form av kampanjkoder, rabatterade priser och stylingtips
Konsumtionen framöver kommer till en stor del att drivas av en generation som har vuxit upp med digitala lösningar, som e-handel. Liveshopping kan därför ses som nästa steg i att närma sig denna generation – där deras beteendemönster tillgodoses och där företagen kan interagera med kunden utifrån kundens villkor.
Fördelarna ur ett företagsperspektiv
- Det genererar ofta ett högre engagemang
- Det skapar möjlighet att interagera och föra dialog med kunden
- Det kan tänkas minska antalet returer då kunden fått se produkten i alla vinklar
- Det skapar mervärde genom exklusiva erbjudanden som enbart gäller under sändningen
Karin Lindahl, vd på Indiska, om liveshopping
Indiska var ett av de första företagen i Sverige som tog till vara på möjligheten med liveshopping. Karin ger oss en inblick direkt från branschen.
– Våra livesändningar har resulterat i oerhört positiv feedback! Vi har sett en stor effekt på vår e-handel, upplevt ett högre engagemang från följarna i form av kommentarer och meddelanden, samt sett en positiv trend i butiksrörelsen när erbjudandet även gäller offline, berättar Karin.
I en längre intervju med Karin delar hon med sig av sina främsta lärdomar kring liveshopping.