Veckans Digitala Check v.51

 

Vi på CHECK önskar dig en fin jul! 

Vilket år det blev, 2020. Vår omvärld har kastats om och ställts på sin spets – ingen har lämnats oberörd. Samtidigt har vi på CHECK! lyckats genomföra en, för oss, otroligt stor resa med lansering av ny varumärkesidentitet. Något vi är såväl ödmjuka som tacksamma för. Under det gångna året har vi precis som alla andra behövt ställa om och hitta nya lösningar – för att ta våra kunders innehåll från strategi och planering, till produktion och utvärdering. Dessutom har vi expanderat med såväl kunder som medarbetare, firat femårsjubileum, genomfört flertalet digitala föreläsningar, styrt lanseringsevent på Berns och landat i vår nya varumärkesidentitet.

En julklapp som gör skillnad

Idag utsätts var tredje kvinna i världen för våld eller övergrepp någon gång under sitt liv. För de allra flesta händer det i en nära relation. Under jul, och även andra högtider, är det en stor ökning av antalet kvinnor som far illa. De stunder då vi spenderar mer tid i hemmet är för många de som är allra värst. Vi på CHECK! vill vara med och bryta världens farligaste jultradition – att stoppa mäns våld mot kvinnor. Därför väljer vi i år att skänka vår julklapp till organisationen Kvinna till Kvinna.

Bidraget går till deras betydelsefulla arbete som förebygger våld mot kvinnor världen över. 

Slutligen rundar vi av året med att rikta ett stort tack till våra kunder, kollegor, samarbetspartners och leverantörer för ett fantastiskt samarbete. Vi önskar er en fin jul med nära och kära – ta hand om varandra! 💚

Veckans snackisar

Ica Brottbyhallen virala på TikTok

Ica-butiken Brottbyhallen har sedan ett år tillbaka lagt ut personliga och lättsamma videoklipp från verksamheten. Detta har lett till att de blivit virala på TikTok med klipp på omkring 15 miljoner visningar. Att stärka varumärket genom personligt innehåll på sociala plattformar är något vi på CHECK! uppmuntrat länge. Det skapar identifikation och igenkänning hos tittarna och vi gläds åt att verksamheter som ICA anammar detta tänk!

Läs mer om ICA Brottbyhallen här!

Ingen människa ska lämnas utan vård – din musik räddar liv

Musikhjälpen är en kär tradition som varje år skapar högt engagemang och sprider glädje i jultider. I år är ämnet starkt kopplat till årets pandemi och hur hälsa ska vara en mänsklig rättighet. Trots detta saknar en stor del av jordens befolkning grundläggande tillgång till sjukvård. Vi på CHECK! imponeras av musikhjälpens kompetens att lyfta viktiga ämnen och vi ser fram emot årets upplaga!

Läs mer om årets musikhjälpen här! 

Veckans updates

Instagram Watch Together och Reels shopping tags

Instagram är en av flera plattformar som har skapat innovativa lösningar som uppmuntrar människor att hålla kontakten på distans. I november lanserade de en funktion som heter Watch Together. Funktionen möjliggör att man tillsammans kan titta på videos, Reels, IGTV och annat innehåll via videochatt i Instagram DM. 

Nu i december har de även tagit Instagram shopping till en ny nivå. Videokreatörer kan lista produkter som syns i deras Reel. Tittarna kan klicka på “Visa produkter” när de tittar på klippet för att få upp de listade produkterna. Därefter kan de klicka på valfri produkt för att komma in till varan på Instagram för att handla. Det är ett kreativt sätt att utveckla både shoppingfunktionen och Reelsfunktionen!

Läs mer Watch Together här!

Läs mer om Reels shopping tab här! 

Nya sekretessregler kring meddelandefunktioner

Enligt nya sekretessregler inom Europa har nu bland annat Facebook och Instagram fått göra korrigeringar i vissa inställningar som rör just meddelandefunktioner. På grund av bestämmelserna kan du exempelvis inte längre se statistik kring hur många gånger ditt inlägg delats och skickats i DM. Det här kan beröra dig som loggar statistik för dina inlägg och vi uppmanar därför till att hålla koll på hur du kommer påverkas.  

Läs mer om sekretessreglerna här! 

 

Veckans spaning

Indiska x Foodora

Som tidigare nämnt har Indiska anammat en rad olika innovativa lösningar för att anpassa verksamheten till pandemins restriktioner. Nu går de ut med att de ansluter sig till Foodoras Q-handel (quick commerce), vilket är ytterligare ett steg i den digitala utvecklingen. Anslutningen innebär att Indiska nu kan erbjuda ännu fler leveransmöjligheter, bland annat leverans inom en timme samma dag. Vi på CHECK! inspireras av företag som Indiska, som hela tiden ligger steget före!

Läs mer om samarbetet här!

Ta del av Veckans Digitala Check! 

Fler blogginlägg

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på CHECK! Kommunikationsbyrå AB, orgnr. 559050-1374 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata