vass-kommunikation-Blogg-Instagram-Lanserar-Reels

Veckans update 1

Instagram utmanar TikTok med den nya funktionen “Reels”

Att korta och snabba videos är hett, det vet vi! Det är ett format vi gillar att skapa och konsumera på sociala medier. Plattformarna uppdaterar ständigt nya funktioner för att attrahera användare utifrån deras beteendemönster. TikTok har länge varit den ledande aktören när det gäller att producera korta och snabba videos, främst bland den yngre målgruppen. I slutet av förra året skrev vi om att Instagram hakar på trenden och lanserar funktionen “Reels” – eller “Rullar” på svenska. Nu har de öppnat upp funktionen i fler länder och i sommar nådde den Sverige. 

Läs mer om Reels här
Läs vårt blogginlägg här

Veckans update 2

Skapa intresseväckande stories med Instagrams nya typsnitt

Har du hunnit leka runt med Instagrams nya typsnitt? Det har vi! Under sommaren lanserades nio nya typsnitt som kan piffa upp din story – perfekt för dig som vill skapa stilrent, lekfullt och intressant innehåll direkt i Instagram-appen!

Vi har skrivit ett blogginlägg om detta, där vi lyfter appar som kan användas för ytterligare typsnitt och även symboler som lyfter ditt innehåll!

Läs vårt blogginlägg här

Veckans update 3

Gruppadministratörer på Facebook får fler möjligheter att tjäna pengar på sina communities

Facebookgrupper utgör en allt större del av det sociala nätverket, med 1,4 miljarder användare varje månad, där ansvaret hamnar i administratörens knä. För att grupperna ska kunna organiseras enligt riktlinjerna har Facebook presenterat en serie workshops ämnade för att utbilda de ansvariga. Under sommaren adderade Facebook även ett nytt verktyg som underlättar chansen för gruppadministratörer att få en inkomst genom betalda samarbeten och sponsrade inlägg. 

Tidigare har det varit möjligt att annonsera i gruppflöden, nu utökar plattformen sitt annonsverktyg för communities med minst 1000 medlemmar. Administratörerna har själva valet att starta samarbeten med företag, som sedan placerar sina annonser i den specifika gruppen. Sponsrade inlägg publiceras direkt i tråden, likt en native annons, med den klassiska taggen “Paid Partnership”. Funktionen är en del av Facebooks vision om att ge administratörer en chans att få betalt för nedlagt arbete. 

Läs mer här

Ta del av Veckans Digitala Check! 

Fler blogginlägg

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på CHECK! Kommunikationsbyrå AB, orgnr. 559050-1374 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata