Veckans update 1
Instagram utmanar TikTok med den nya funktionen “Reels”
Att korta och snabba videos är hett, det vet vi! Det är ett format vi gillar att skapa och konsumera på sociala medier. Plattformarna uppdaterar ständigt nya funktioner för att attrahera användare utifrån deras beteendemönster. TikTok har länge varit den ledande aktören när det gäller att producera korta och snabba videos, främst bland den yngre målgruppen. I slutet av förra året skrev vi om att Instagram hakar på trenden och lanserar funktionen “Reels” – eller “Rullar” på svenska. Nu har de öppnat upp funktionen i fler länder och i sommar nådde den Sverige.
Läs mer om Reels här
Läs vårt blogginlägg här
Veckans update 2
Skapa intresseväckande stories med Instagrams nya typsnitt
Har du hunnit leka runt med Instagrams nya typsnitt? Det har vi! Under sommaren lanserades nio nya typsnitt som kan piffa upp din story – perfekt för dig som vill skapa stilrent, lekfullt och intressant innehåll direkt i Instagram-appen!
Vi har skrivit ett blogginlägg om detta, där vi lyfter appar som kan användas för ytterligare typsnitt och även symboler som lyfter ditt innehåll!
Veckans update 3
Gruppadministratörer på Facebook får fler möjligheter att tjäna pengar på sina communities
Facebookgrupper utgör en allt större del av det sociala nätverket, med 1,4 miljarder användare varje månad, där ansvaret hamnar i administratörens knä. För att grupperna ska kunna organiseras enligt riktlinjerna har Facebook presenterat en serie workshops ämnade för att utbilda de ansvariga. Under sommaren adderade Facebook även ett nytt verktyg som underlättar chansen för gruppadministratörer att få en inkomst genom betalda samarbeten och sponsrade inlägg.
Tidigare har det varit möjligt att annonsera i gruppflöden, nu utökar plattformen sitt annonsverktyg för communities med minst 1000 medlemmar. Administratörerna har själva valet att starta samarbeten med företag, som sedan placerar sina annonser i den specifika gruppen. Sponsrade inlägg publiceras direkt i tråden, likt en native annons, med den klassiska taggen “Paid Partnership”. Funktionen är en del av Facebooks vision om att ge administratörer en chans att få betalt för nedlagt arbete.