vass-kommunikation-Blogg-Instagram-Lanserar-Reels

Att korta och snabba videos är hett, det vet vi! Det är ett format vi gillar att skapa och konsumera på sociala medier. Plattformarna uppdaterar ständigt nya funktioner för att attrahera användare utifrån deras beteendemönster. TikTok har länge varit den ledande aktören när det gäller att producera korta och snabba videos, främst bland den yngre målgruppen. I slutet av förra året skrev vi om att Instagram hakar på trenden och lanserar funktionen “Reels” – eller “Rullar” på svenska. Nu har de öppnat upp funktionen i fler länder och i sommar nådde den Sverige.

Precis som på TikTok innebär Reels att användarna med enkla medel kan skapa korta intressanta filmklipp som sedan delas för hela världen att se. Med en välbekant layout kan användare snabbt skapa upp till 15 sekunders långa videos med effekter, övergångar och ljud direkt i Reels-funktionen.

Chans till ökad exponering på Instagram

Fördelarna med att ladda upp filmklipp på Reels är bland annat den exponering din profil kan lyckas få. Funktionen tillåter att filmen laddas upp i ditt flöde, på din story och i ett specifikt fönster under fliken “utforska”. Den sistnämnda visar videos från rekommenderade konton, vilket innebär att din video kan nå en omfattande publik.

Reels fyller ett tomrum på Instagram

En fördel med Reels är att funktionen är kopplad till ditt konto, vilket gör att den redan uppbyggda kanalen kan nyttjas ännu mer – exempelvis för dig som redan arbetar aktivt med Instagram. Något som vi på CHECK! konstaterade i vårt tidigare blogginlägg var just avsaknaden av seriösa företagskonton på TikTok. Vi tror att Instagram “Reels” kommer lyckas fylla det tomrummet – genom att skapa en engagerande funktion där challenges och dylikt kan varieras med seriöst innehåll.

TikToks undergång?

Timingen för Instagrams nya funktion väcker även tankar kring TikToks framtid. Under sommaren har debatten kring TikToks hantering av känslig användarinformation kommit till ytan, nu hotar USA att banna appen. I backspegeln minns vi tillbaka på Snapchat Stories, en funktion som användes flitigt fram till att Instagram lanserade sin egna version och tog över det formatet. Detta gör tidpunkten för Reels lansering högst relevant och vi fortsätter följa utvecklingen av de två plattformarna.

Läs mer om Reels här
Läs mer om TikTok risk att bli bannade i USA

Ta del av Veckans Digitala Check! 

Fler blogginlägg

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på CHECK! Kommunikationsbyrå AB, orgnr. 559050-1374 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata