Att korta och snabba videos är hett, det vet vi! Det är ett format vi gillar att skapa och konsumera på sociala medier. Plattformarna uppdaterar ständigt nya funktioner för att attrahera användare utifrån deras beteendemönster. TikTok har länge varit den ledande aktören när det gäller att producera korta och snabba videos, främst bland den yngre målgruppen. I slutet av förra året skrev vi om att Instagram hakar på trenden och lanserar funktionen “Reels” – eller “Rullar” på svenska. Nu har de öppnat upp funktionen i fler länder och i sommar nådde den Sverige.
Precis som på TikTok innebär Reels att användarna med enkla medel kan skapa korta intressanta filmklipp som sedan delas för hela världen att se. Med en välbekant layout kan användare snabbt skapa upp till 15 sekunders långa videos med effekter, övergångar och ljud direkt i Reels-funktionen.
Chans till ökad exponering på Instagram
Fördelarna med att ladda upp filmklipp på Reels är bland annat den exponering din profil kan lyckas få. Funktionen tillåter att filmen laddas upp i ditt flöde, på din story och i ett specifikt fönster under fliken “utforska”. Den sistnämnda visar videos från rekommenderade konton, vilket innebär att din video kan nå en omfattande publik.
Reels fyller ett tomrum på Instagram
En fördel med Reels är att funktionen är kopplad till ditt konto, vilket gör att den redan uppbyggda kanalen kan nyttjas ännu mer – exempelvis för dig som redan arbetar aktivt med Instagram. Något som vi på CHECK! konstaterade i vårt tidigare blogginlägg var just avsaknaden av seriösa företagskonton på TikTok. Vi tror att Instagram “Reels” kommer lyckas fylla det tomrummet – genom att skapa en engagerande funktion där challenges och dylikt kan varieras med seriöst innehåll.
TikToks undergång?
Timingen för Instagrams nya funktion väcker även tankar kring TikToks framtid. Under sommaren har debatten kring TikToks hantering av känslig användarinformation kommit till ytan, nu hotar USA att banna appen. I backspegeln minns vi tillbaka på Snapchat Stories, en funktion som användes flitigt fram till att Instagram lanserade sin egna version och tog över det formatet. Detta gör tidpunkten för Reels lansering högst relevant och vi fortsätter följa utvecklingen av de två plattformarna.
Läs mer om Reels här
Läs mer om TikTok risk att bli bannade i USA