Veckans snackis
Molly Sandéns succé på Oscarsgalan
Söndagen den 25 april fick vi ta del av ett spektakulärt framträdande av Molly Sandén som framträdde på den årliga Oscarsgalan. Hon sjöng sin Oscarsnominerade låt Husavik från filmen Eurovision Song Contest: The story of Fire Saga – direkt på Island med både barnkör och fyrverkerier! Även om Molly inte kammade hem någon statyett har hennes otroliga framträdande blivit hyllat till skyarna och en tittarfavorit världen över!
Veckans update
Lyssna på musik på Facebook
Facebook lanserar en ny Spotify-spelare som gör det möjligt att lyssna på hela låtar och podcasts utan att lämna appen. Förutom målet att få användare att stanna kvar i appen är syftet att förbättra användarupplevelsen och öka möjligheten att upptäcka ny musik. Funktionen kommer även innebära en stor fördel för artister då den ger dem möjlighet att nå nya målgrupper.
Veckans update
iOS 14.5 medför nya krav för datainsamling
Den 20 april bekräftade Apple att lanseringen av iOS 14.5 kommer kräva att appar i App Store måste ha tillstånd att spåra användare och aktivitet över appar och webbsidor som ägs av tredje part. Kraven från Apple innebär att viss datainsamling kommer förbjudas såvida inte människor väljer att tillåta det. Om användaren inte tillåter spårning av aktivitet kommer det innebära att apparna inte kommer kunna samla data i samma utsträckning som tidigare. Det i sin tur kommer påverka all digital annonsering och företag behöver bli kreativa för att lyckas nå ut med sina budskap till relevanta personer. Vi länkar till Facebooks tips och råd för hur ert företag ska anpassa er till de nya förutsättningarna!
Veckans spaning
Liveshopping – ett vinnande koncept
Något vi fortsätter att spana kring är konceptet liveshopping som innebär att du som kund kan följa en livesändning via sociala medier och shoppa direkt utan att lämna sändningen. I en intervju med Karin Lindahl, vd på Indiska, berättar hon hur användning av liveshopping både resulterat i positiv feedback från kunder och tydligt resultat på deras e-handel. Vi på CHECK! ser liveshopping som ett stort steg i att närma oss den generation som vuxit upp med digitala lösningar och vi är nyfikna på hur trenden fortsätter att utvecklas. I vårt senaste poddavsnitt spekulerar vi kring hur trenden kan appliceras på B2B-verksamhet!