Veckans Digitala Check v.18

 

Veckans snackis

Molly Sandéns succé på Oscarsgalan

Söndagen den 25 april fick vi ta del av ett spektakulärt framträdande av Molly Sandén som framträdde på den årliga Oscarsgalan. Hon sjöng sin Oscarsnominerade låt Husavik från filmen Eurovision Song Contest: The story of Fire Saga – direkt på Island med både barnkör och fyrverkerier! Även om Molly inte kammade hem någon statyett har hennes otroliga framträdande blivit hyllat till skyarna och en tittarfavorit världen över!

Klicka här för att se framträdandet!

Veckans update

Lyssna på musik på Facebook

Facebook lanserar en ny Spotify-spelare som gör det möjligt att lyssna på hela låtar och podcasts utan att lämna appen. Förutom målet att få användare att stanna kvar i appen är syftet att förbättra användarupplevelsen och öka möjligheten att upptäcka ny musik. Funktionen kommer även innebära en stor fördel för artister då den ger dem möjlighet att nå nya målgrupper.

Klicka här för att läsa mer om den nya funktionen!

Veckans update

iOS 14.5 medför nya krav för datainsamling

Den 20 april bekräftade Apple att lanseringen av iOS 14.5 kommer kräva att appar i App Store måste ha tillstånd att spåra användare och aktivitet över appar och webbsidor som ägs av tredje part. Kraven från Apple innebär att viss datainsamling kommer förbjudas såvida inte människor väljer att tillåta det. Om användaren inte tillåter spårning av aktivitet kommer det innebära att apparna inte kommer kunna samla data i samma utsträckning som tidigare. Det i sin tur kommer påverka all digital annonsering och företag behöver bli kreativa för att lyckas nå ut med sina budskap till relevanta personer. Vi länkar till Facebooks tips och råd för hur ert företag ska anpassa er till de nya förutsättningarna!

Klicka här för att läsa mer!

Veckans spaning

Liveshopping – ett vinnande koncept

Något vi fortsätter att spana kring är konceptet liveshopping som innebär att du som kund kan följa en livesändning via sociala medier och shoppa direkt utan att lämna sändningen. I en intervju med Karin Lindahl, vd på Indiska, berättar hon hur användning av liveshopping både resulterat i positiv feedback från kunder och tydligt resultat på deras e-handel. Vi på CHECK! ser liveshopping som ett stort steg i att närma oss den generation som vuxit upp med digitala lösningar och vi är nyfikna på hur trenden fortsätter att utvecklas. I vårt senaste poddavsnitt spekulerar vi kring hur trenden kan appliceras på B2B-verksamhet!

Klicka här för att läsa mer om liveshopping!

Klicka här för att lyssna på vårt poddavsnitt!

Ta del av Veckans Digitala Check! 

Fler blogginlägg

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på CHECK! Kommunikationsbyrå AB, orgnr. 559050-1374 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata