Pandemin pågår än och det digitala livet går fortsatt hand i hand med vårt verkliga liv. Sociala medier har fortsatt att växa, och har idag 95 % användare. Fler funktioner, uppdateringar och en accelererande digitalisering till följd av pandemin har varit betydande faktorer. Hur ska vi blicka framåt och förbereda oss för 2022? Vi på CHECK! genomför ständigt omvärldsbevakning och vi har dykt ner i fem digitala trender som har utvecklats under det gångna året, och är fortsatt avgörande under 2022.
Social shopping växer
Social shopping har vuxit fram i takt med att de sociala plattformarna har utvecklat sina funktioner och kommit med nya uppdateringar. Möjligheten att göra köp direkt via apparna har verkligen förenklat köpresan! Liveshopping på Instagram har accelererat och det går att uppnå en stor räckvidd på plattformen, genom att schemalägga events. Även om många företag kommer att återgå till fysiska event när samhället har öppnats upp, kommer liveshopping att stanna eftersom 9 av 10 handlar via nätet enligt statistik från Svenskarna och Internet 2021.
Engagerande och interaktivt innehåll på sociala medier
Med snart sju år i branschen återkommer vi på CHECK! ofta till personligt innehåll. Varför är det så? Det blir allt tydligare att det krävs ett genuint och engagerande innehåll för att få målgruppen att vilja interagera med ditt företags innehåll när målgruppen matas av budskap i mediebruset. I sociala medier är det därmed viktigt att tänka på hur ni som företag uttrycker er. Ta fram en mänsklig känsla i språket kopplat till det verkliga livet och som speglar hur ni pratar med era kunder när ni möter dem face-to-face. Idag gör vi allt från att nätverka till att shoppa i sociala kanaler, därför blir transparens och engagemang en betydande faktor som vi nämnde i Digitala trender 2021. Läs mer om våra bästa tips för personligt innehåll här.
Utvecklingen av AI- och AR-teknik
Ny teknik kan hjälpa ditt företag att nå nuvarande och potentiella målgrupper genom att förstå det mänskliga beteendet i sociala medier, och få fram en verklig och mänsklig känsla i en digital värld. Ett exempel som vi på CHECK! vill lyfta är Synsam, som använt sig av AR (Augmented Reality) och utvecklat Synsam Style Lab. Det gör att deras kunder kan prova virtuella glasögon och skapa en känsla för hur deras produkter ser ut. Detta är början för fler företag att utveckla sin e-handel för att sammansvetsa vår digitala och verkliga värld ännu mer.
Ljudformatet: Vart är trenden på väg?
I början av 2021 slog Clubhouse ner i medievärlden med bravur. Det skapades en exklusivitet kring appen som kunde användas enbart via en inbjudan från en annan användare. Appen var en het trend under ett par månader och kom rätt i tiden som en mix av livepodd, konferens och samtal. Däremot blev ljudappens pik inte långvarig och trenden svalnade snabbare än vi kunde ana. Var den inte tillräckligt användarvänlig? Twitter släppte “Audio Tweet” kort efter för att skapa en personlig känsla genom tweets. Med ljud kan vi skapa en mänsklig känsla och få fram personligt innehåll på ett naturligt sätt. Det återstår att se hur plattformarna utvecklar ljudformatet och om poddar fortsätter att slå under 2022!
Rörligt format på sociala medier
Det digitala användarbeteendet i sociala medier har förändrats under årens gång, även om rörligt format har varit en stående punkt på vår trendspaning sedan 2017. Idag efterfrågas en betydligt snabbare takt på det rörliga formatet – vilket företag behöver hänga med på i sin produktion! Som nämnt ovan är det innehåll som berör och engagerar människor som får genomslag. Genom storytelling i formaten Reels, Instagram Stories eller Facebook Stories kan ert företag skapa en känsla av hur ni är som arbetsgivare. Ni kan även visa behind the scenes för att synliggöra era tjänster och produkter på ett avslappnat vis. Vi på CHECK! arbetar ofta med människan i fokus för att lyfta medarbetarna bakom företaget – de är varje företags bästa ambassadörer och lämpar sig perfekt i rörligt format! Tänk kort och koncist så kommer ni att lyckas med video på sociala medier!