Veckans snackis
Cancerfondens kampanj “Tillsammans igen” – julklappar som räddar liv
“Blundar du är vi tillsammans igen, blundar jag är vi tillsammans igen” sjunger Thomas Stenström i Cancerfondens nya kampanjfilm inför jul. Filmen har närmare 2 miljoner visningar på Instagram och lämnar ingen oberörd. I filmen porträtteras en pappa och hans son genom livet och genom cancern. “En av tre får cancer, men alla drabbas” skriver de på sin hemsida med uppmaningen att vara med och rädda liv genom gåvobevis eller lotter i julklapp. Vi på CHECK! uppmuntrar kampanjen och julklappar som hjälper till att rädda liv och bidrar till forskning om cancer!
Veckans update
Facebook lanserar ny servicefunktion – Kustomer
Facebook är i full gång med att utveckla sin plattform ytterligare – just nu med den nya automatiserade messenger-funktionen, Kustomer. Denna funktion lanseras i syfte att bli ett hjälpmedel för företag som vill effektivisera sin kundservice. Funktionen “Kustomer” är utvecklad genom så kallad AI-detektering, vilket innebär att svaren antingen är automatiskt baserade på kontext eller att messenger omdirigerar meddelandet till mänskliga servicespecialister. Funktionens huvudsyfte är att minimera den tid som läggs på enkla kundfrågor för att istället maximera personalens timmar och svar på mer invecklade ärenden. Detta gör det möjligt för företagen att skapa en bättre kundupplevelse och öka sin kundnöjdhet!
Veckans spaning
Våga vara transparent i den digitala kommunikationen
Inför det kommande året är det en ny nivå av transparens som träder fram i den digitala kommunikationen. Det som tidigare enbart framförts internt, delas nu även externt för att skapa en mer genuin bild kring var företaget står och vart det är på väg. Vi blir allt mer vana vid att kommunicera digitalt, vilket också skapar fler möjligheter för företagets ledning att visa sin öppenhet och transparens. Det handlar bara om att låta omvärlden ta del av det som finns på insidan, att våga dela med sig och vara personlig!
Vi på CHECK! vill highlighta entreprenören Bianca Ingrosso som under hösten vann utmärkelsen “Årets kvinnliga stjärnskott” i EY Entrepreneur Of The Year. Bianca banar väg för andra entreprenörer och ledare genom sitt fantastiska sätt att vara öppen, transparent och ärlig i allt hon tar sig för.
I vårt blogginlägg kring digitala trender 2021 har vi samlat fler tänkvärda tips för att få mer engagemang på sociala medier.