Veckans Digitala Check v.49

 

Veckans snackis

The Body Shop ställde in Black Friday

Förra veckan fylldes våra mailkorgar med meddelanden om rabatter och rea-skyltar tog över butikerna när Black Friday var i blickfånget. För att gå mot strömmen tog The Body Shop tillfället i akt att ställa in Black Friday, och istället lämna över sina kanaler till ungarelationer.se. Organisationen informerar om mäns våld mot kvinnor och med budskapet “Black Facts - När din pojkvän slår, hotar eller våldtar dig är varje fredag svart” spred de kunskap till alla The Body Shops besökare och följare. Detta genom bland annat affischer i skyltfönster och information i The Body Shops nyhetsbrev. Fredagen den 27 november hade the Body Shop redan donerat över 86 000 kr till ungarelationer.se. Vi på CHECK! stöttar initiativ som detta och fortsätter lyfta information om utsatta kvinnor!

Läs mer här och här!

Hon förtjänar hela himlen

Hashtagen #honförtjänarhelahimlen har spridits runt om på sociala medier för att uppmärksamma och informera om den tragedi som pågår för många kvinnor bakom stängda dörrar. Inte minst nu under coronapandemins framfart – då många tvingas vara hemma. Hemma, som ska vara den tryggaste platsen men som istället blivit den allra farligaste. Frida Jonsvens och Maria Broström skapade kampanjen “Hon förtjänar hela himlen” till förmån för kvinnorättsorganisationen Kvinna till Kvinna. De vill uppmana till att stå upp för kvinnors mänskliga rättigheter och motverka mäns våld mot kvinnor. I kampanjfilmen är det flera svenska profiler som lyfter ämnet och nämner kvinnor i sin närhet som på ett eller annat sätt är eller skulle kunna bli utsatta. 1 av 3 kvinnor utsätts någon gång under sitt liv för våld eller sexuellt våld. Det är dags att öppna ögonen – ett litet bidrag kan göra stor skillnad!

Vill du bidra finns mer information på honfortjanarhelahimlen.com och kvinnatillkvinna.se

Läs inlägget här!

 

Veckans update

Instagram lanserar funktionen “Guide”!

I mitten på november lanserade Instagram en ny funktion till alla användare. Funktionen “Guide” har funnits sedan i maj, men till en början var det enbart Instagram själva och experter eller större organisationer som kunde använda sig av den. Nu kan vem som helst skapa en guide i Instagram, och samla sina bästa tips på ett och samma ställe.

På vårt Instagram-konto har vi samlat ett flertal tips som du hittar här.

I vårt senaste blogginlägg kan du läsa mer om hur du skapar en egen Instagram Guide.

Läs blogginlägget här!

Veckans spaning

Statsminister Stefan Löfven samarbetar med influencern Therese Lindgren för att nå ut till unga medborgare

Statsministern har under ett flertal gånger i år hållit tal om corona-pandemin och hur medborgare bör tänka och agera. Trots detta har många unga fortsatt att gå emot restriktionerna och nu har statsministern därför synts till på andra plattformar. Exempelvis har han figurerat på en livesändning på Instagram tillsammans med influencern Therese Lindgren för att prata om corona-läget. Det kan vara ett klokt sätt att nå ut till unga medborgare för att förmedla allvaret i situationen. Samtidigt är det också ett sätt för influencers att använda sina plattformar för en viktig sak. Vi på CHECK! stöttar initiativ som dessa!

Läs mer här!

Ta del av Veckans Digitala Check! 

Fler blogginlägg