Veckans snackis
Stockholms förlossningsvård i kris
Region Stockholms förlossningsvård befinner sig i kris. Barnmorskor från flera av regionens sjukhus har sagt upp sig i protest mot en ohållbar arbetsmiljö. Krisen har byggts upp under lång tid, och bakom den ligger åratal av underbemannade förlossningsavdelningar, övertid och stor brist på personal. Nu säger barnmorskorna ifrån och kräver en förändring. Krisen har skapat stor uppmärksamhet på sociala medier, där både föderskor och barnmorskor delar med sig av sina historier. Micaela Gyllerström har startat en namninsamling som i skrivande stund har över 68 000 underskrifter. Initiativet stöttar barnmorskornas krav på bättre arbetsvillkor och fler förlossningsplatser i region Stockholm!
Veckans update
Nu är det din tur!
Nu presenterar Instagram ännu en nyhet som fått namnet ”Din tur” på svenska, ”Add Yours” om du använder appen på originalspråket engelska. Den nya funktionen hittar du på Stories, och med hjälp av den kan användare nu skapa en sorts kedja av Stories. Så hur fungerar det då? Så här, om en användare lägger en ”Din tur”-dekal på sin Stories kan andra svara med en egen story i form av bild eller video. Dekalen kan anpassas med olika ämnen, till exempel ”Dagens outfit” eller ”Träningsinspo”. När en användare skickar sin bild eller video genom dekalen som svar på trådstarten läggs kontots profilbild till i en lista. Profilbilderna i den listan är klickbara och gör det möjligt för användare att gå igenom alla svar i tråden, något som kan hjälpa till att skapa mer engagemang.
Veckans spaning
Employee Advocacy – vikten av medarbetarnas engagemang på sociala medier
Kanske har du tidigare hört om Employer Branding – men vad innebär egentligen Employee Advocacy? Kort och gott handlar det om att medarbetarna är viktiga ansikten utåt för företaget, och att de bör ses som verkliga ambassadörer. Ur en rapport från Sociuu (Employee Advocacy Benchmark Report 2021) syns en tydlig trend att det blir allt mer viktigt för företag att arbeta med Employer branding – och specifikt Employee Advocacy. Rapporten belyser vikten av att medarbetare interagerar eller delar vidare företagets sociala medier-inlägg i sina egna sociala kanaler, något som i sin tur leder till en ökad trafik till företagets plattformar. Vi på CHECK! ser Employee Advocacy som en självklar del av kommunikationen, och har därför skrivit ett blogginlägg där vi fördjupar oss i ämnet och dess fördelar.