Det kan vara en utmaning som företag nå ut i dagens sociala medie-brus. Det är ett tufft motstånd för att få räckvidd på de olika plattformarna. Men vilka är egentligen bättre ambassadörer för ert företag än era egna medarbetare?
Kanske har du tidigare hört om employer branding – men vad innebär egentligen employee advocacy? Kort och gott handlar det om att medarbetarna är viktiga ansikten utåt för företaget, och att de bör ses som verkliga ambassadörer. Ur en rapport från Sociuu (Employee Advocacy Benchmark Report 2021) syns en tydlig trend att det blir allt mer viktigt för företag att arbeta med employer branding – och specifikt employee advocacy. Rapporten belyser vikten av att medarbetare interagerar eller delar vidare företagets sociala medier-inlägg i sina egna sociala kanaler, något som i sin tur leder till en ökad trafik till företagets plattformar. Medarbetarnas eget genuina engagemang för företaget på sociala medier väger tungt helt enkelt. Med det sagt kan detta inte ses som något som sker automatiskt, utan det krävs ett strategiskt arbete internt för att nå resultat.
De viktigaste ambassadörerna finns redan i företaget
Några viktiga detaljer som kom fram i rapporten var att medarbetarnas vilja att dela företagets inlägg ofta är högt, och att anställda generellt är intresserade av att representera det företag som de arbetar för. Rapporten pekar även på att medarbetarnas nätverk i sin tur är väldigt intresserade av det innehåll som de delar. Innehåll som delas av ett företags egna medarbetare får i genomsnitt 4,6-5,9 klick per inlägg. Resultatet visade dessutom att dessa inlägg får 3-5 gånger högre CTR-resultat (click through rate) än företagets egna inlägg.
Företag delar ungefär 3-5 inlägg per månad, vanligtvis genom LinkedIn. Enligt årets rapport av Svenskarna och internet använder 4 av 10 av alla arbetande i Sverige idag LinkedIn. Tänk om alla medarbetare på ett företaget alltid hade delat företagets inlägg på sociala medier – vilken spridning det kan få!
Genom att medarbetare engagerar sig och delar vidare kan företaget i sin tur spara pengar på vad som annars kanske skulle ha behövts läggas på annonsering. Det finns enorma resurser.
Fördelar med employee advocacy
- 74 % ökad exponering i sociala medier
- 67 % ökad trafik på webbplatsen
- Varje anställd bidrar med ett snitt på cirka 2 258 SEK i intjänat medievärde per inlägg
- 90 % av ett företags anställda har en profil på LinkedIn och Facebook
- Innehåll som delas av företagets egna anställda får i genomsnitt 4,6-5,9 klick per inlägg
- Samma innehåll får dessutom 3-5 gånger högre CTR (click through rate) än företagets egna inlägg
- 50 % av företagen ser ett högre antal kvalitativa kandidater i rekryteringsprocesser
- Anställda får 10 gånger större räckvidd på sociala medier än ett företagskonto
- Under 2021 är det 94 % av befolkningen som använder internet, varav 90 % gör det dagligen
Medarbetarna är företagets viktigaste ambassadörer – involvera dem i arbetet med era sociala kanaler redan idag!
Tre tips för hur ni som företag kan gå tillväga:
- Låt cheferna vara ett föredöme och lägga grunden. Om de högsta cheferna är med på tåget blir det enklare för resten att haka på
- Anordna en internutbildning och utbilda medarbetarna i sociala medier för att skapa mer engagemang och förståelse
- Hitta ambassadörsledare inom företaget genom att välja några specifika medarbetare som får vara mer drivande i ämnet och på så sätt engagera övriga medarbetare