Veckans snackis #1
Våra barn dör
Den 21 oktober nåddes vi av den fruktansvärda nyheten att rapparen Einár hade blivit ihjälskjuten i Stockholm, bara 19 år gammal. Ännu en ung människa som tas ifrån livet. Händelsen uppmärksammades stort på sociala medier då människor visade sin sorg och sina kondoleanser, samtidigt som media rapporterade frekvent om tragedin. I samband med detta delades även inlägg med texter som “sluta skjut” och hänvisningar till SVT:s nyhetsdokumentär “Våra barn dör” som publicerades samma dag. En dokumentär som belyser gängkriminaliteten i Järva där unga människor tas ifrån livet var och varannan dag. Dödsskjutningen av Einár föranledde en större samhällsdiskussion kring gängkriminaliteten i Sverige – hur den måste få ett slut och att det krävs politiska insatser för förändring.
Veckans snackis #2
Facebook byter namn till Meta
Efter att det har snackats och ryktats om ett tag är det nu officiellt – Facebook byter namn! Meta blir det nya namnet för moderbolaget, medan appen Facebook behåller sitt gamla namn precis som övriga appar under företaget. Mark Zuckerberg, vd på Meta, berättar att namnbytet är ett steg i riktningen mot att skapa ett “metaversum”, en virtuell värld som för människor samman.
Veckans snackis #3
CAIA Cosmetics omtalade julkalender
Lanseringen av CAIAs julkalender blev en succé, de sålde slut på en timme och resulterade i en försäljning på 36 miljoner. Hypen och förväntningarna var maxade efter den fantastiska kampanjen, filmad i ett vintervitt Åre. Men när produkterna landade hemma hos kunderna blev snackisen något helt annat. Många har gått ut och kritiserat julkalenderns innehåll i förhållande till priset på 1 795 kr – att CAIA skulle ha lurat sina kunder och att kalendern borde ha innehållit fler “riktiga” sminkprodukter. Vad som däremot framgick tydligt innan lanseringen var att kalendern inte skulle innehålla smink som foundations eller bronzers, med tanke på att den skulle passa alla hudtoner. Så är kritiken befogad? Lyssna på veckans poddavsnitt för att höra våra personliga tankar kring snackisen!
Veckans update #1
Länkdekalen på Instagram är äntligen här för alla!
Äntligen hörni! Vi har väntat på och längtat efter den här uppdateringen länge – nu finns länkdekalen på Stories tillgänglig för alla. Vad som tidigare var en swipe up-funktion blev en länkdekal, en funktion som bara har kunnat användas av konton med över 10 000 följare. Men nu kan alla konton, oavsett följarantal, länka vidare till innehåll på webben! Hur bra?
Veckans update #2
Nya möjligheter för branded content på Instagram
Nu introduceras ett par nyheter för branded content på Instagram, samtliga med syftet att göra det enklare för varumärken och kreatörer att optimera sin inkomstpotential. För det första införs en ny mapp för meddelandeförfrågningar som rör samarbeten på appen så att all den kommunikationen hamnar på samma ställe. De varumärken som hamnar i mappen är då även godkända för samarbeten utifrån Instagrams policy. Utöver detta testas ett nytt sätt för kreatörer att marknadsföra samarbeten, där de kan skapa sin egen “shop” med direkta köplänkar till produkter de arbetar med. Slutligen lanseras ny annonsmärkning för betalda samarbeten på Reels. Många win-wins både för kreatörer och företag.
Veckans update #3
Publicera innehåll direkt på Instagram från din dator
Instagram är on fire som ni kanske har lagt märke till under våra senaste utskick. Den tredje uppdateringen bara denna veckan är att det nu går att publicera innehåll direkt från datorn. Om du loggar in på Instagram i din webbläsare finns det nu ett litet plustecken uppe i menyn – där kan du ladda upp dina bilder eller filmer och publicera i flödet. Du behöver därmed inte ha tillgång till Instagram-appen för att ladda upp innehåll, en efterlängtad nyhet hos många!
Veckans spaning
CHECK! analyserar Svenskarna och internet 2021
Äntligen är den här – årets upplaga av Svenskarna och internet från Internetstiftelsen. Den mest omfattande någonsin, med en innehållsrik pdf på 370 sidor. Vad som är tydligt är att vårt fysiska och digitala liv numera är i total symbios. Under 2021 är det 94 % av befolkningen som använder internet, varav 90 % gör det dagligen. I princip hela samhället är digitaliserat, vilket medför spännande frågor kring digital integritet, källkritik och näthat. Men vad har hänt på sociala medier under året? Vi på CHECK! har scannat innehållet i rapporten och ger dig de essentiella detaljerna!