Veckans snackis #1
111 miljoner tittare på 17 dagar
Den mest hypade klädseln inför Halloween? Squid Game. Lekar och utmaningar som tar över sociala medier? Squid Game. Netflix största lansering någonsin? Squid Game. Det går bara inte att inte snacka om världens kanske mest omtalade serie ever. Serien sågs av 111 miljoner tittare på 17 dagar efter att den lanserades på Netflix och har ägt topplistan i över 90 länder. För dig som inte är en av de 111 miljonerna handlar det om skuldsatta människor som rekryteras till ett spel med barnlekar och har chansen att vinna enorma summor pengar. Med livet som insats. #SquidGame har givetvis trendat på TikTok och andra sociala medier, en bidragande faktor till att även barn får tillgång till materialet och börjar utmana varandra. Squid Game är helt enkelt överallt just nu – både på gott och ont.
Veckans snackis #2
Treat Yeself
Frappé caramel, chicken tasty & co, chokladmilkshake, hot wings och sex stycken barbecue-dippsåser. En helt vanlig beställning tänker du? Nej, här har vi såklart Kanye (numera Ye) Wests beställning från när han besökte McDonald’s i Trollhättan den 18 oktober. Världsartistens Sverigebesök blev givetvis en megasnackis på sociala medier – så även svaret från McDonald’s och reklambyrån Nord DDB. Kampanjen “Treat Yeself” med den exakta beställningen rullades ut på sociala medier dagen efter besöket. Snabbt, träffsäkert och smart innehåll när det är som allra bäst!
Veckans update #1
Instagram utökar Insights med nya mätvärden
Nu kan företag och kreatörer få ut ännu mer data från Instagram Insights! Verktyget utökas med tre nya mätvärden: accounts engaged, engaged audience och reached audience. Enligt Instagram är syftet att förse marknadsförare med mer data och möjligheter att optimera strategier och innehåll. De nya mätvärdena kommer att visa mer specifik information kring vilka som engagerar sig i innehållet. Exempelvis vilken tid de interagerar, var de befinner sig rent demografiskt, om de följer profilen eller inte samt fakta kring kön och ålder. En uppdatering som innebär att inlägg kan optimeras mot mer nischade målgrupper än tidigare.
Veckans update #2
Schemalägg din livesändning på Instagram
En lite mindre uppdatering, men ack så bra. Instagram har äntligen infört möjligheten att schemalägga en livesändning i appen. En livestream kan schemaläggas i upp till 90 dagar innan det planerade tillfället och användare kan då registrera sig i förväg för att få en påminnelse innan. Påminnelsen kommer både en dag innan sändningen och 15 minuter innan den börjar. För hur många gånger har man inte sett information om en intressant live swisha förbi i flödet som man sedan glömmer bort? Tummen upp från oss på CHECK!.
Veckans spaning
Skapa engagemang och boosta dina kanaler med organiskt innehåll
Sponsrade inlägg, paid ads, organisk räckvidd och interaktivt innehåll. Begreppen är många när det kommer till sociala medier. Vi på CHECK! har alltid förespråkat och arbetat aktivt med organiskt innehåll – både till våra egna och våra kunders kanaler. Där finns många möjligheter till att skapa community, bygga relation och interagera med målgruppen. Vill du veta hur ni kan boosta era företagskonton på sociala medier? We got you!