Veckans Digitala Check v.43

 

Veckans snackis #1

111 miljoner tittare på 17 dagar

Den mest hypade klädseln inför Halloween? Squid Game. Lekar och utmaningar som tar över sociala medier? Squid Game. Netflix största lansering någonsin? Squid Game. Det går bara inte att inte snacka om världens kanske mest omtalade serie ever. Serien sågs av 111 miljoner tittare på 17 dagar efter att den lanserades på Netflix och har ägt topplistan i över 90 länder. För dig som inte är en av de 111 miljonerna handlar det om skuldsatta människor som rekryteras till ett spel med barnlekar och har chansen att vinna enorma summor pengar. Med livet som insats. #SquidGame har givetvis trendat på TikTok och andra sociala medier, en bidragande faktor till att även barn får tillgång till materialet och börjar utmana varandra. Squid Game är helt enkelt överallt just nu – både på gott och ont.

Läs mer om serien här! »

Veckans snackis #2

Treat Yeself

Frappé caramel, chicken tasty & co, chokladmilkshake, hot wings och sex stycken barbecue-dippsåser. En helt vanlig beställning tänker du? Nej, här har vi såklart Kanye (numera Ye) Wests beställning från när han besökte McDonald’s i Trollhättan den 18 oktober. Världsartistens Sverigebesök blev givetvis en megasnackis på sociala medier – så även svaret från McDonald’s och reklambyrån Nord DDB. Kampanjen “Treat Yeself” med den exakta beställningen rullades ut på sociala medier dagen efter besöket. Snabbt, träffsäkert och smart innehåll när det är som allra bäst!

Läs mer om händelsen här! »

Veckans update #1

Instagram utökar Insights med nya mätvärden

Nu kan företag och kreatörer få ut ännu mer data från Instagram Insights! Verktyget utökas med tre nya mätvärden: accounts engaged, engaged audience och reached audience. Enligt Instagram är syftet att förse marknadsförare med mer data och möjligheter att optimera strategier och innehåll. De nya mätvärdena kommer att visa mer specifik information kring vilka som engagerar sig i innehållet. Exempelvis vilken tid de interagerar, var de befinner sig rent demografiskt, om de följer profilen eller inte samt fakta kring kön och ålder. En uppdatering som innebär att inlägg kan optimeras mot mer nischade målgrupper än tidigare.

Klicka här för att läsa mer om uppdateringen! »

Veckans update #2

Schemalägg din livesändning på Instagram

En lite mindre uppdatering, men ack så bra. Instagram har äntligen infört möjligheten att schemalägga en livesändning i appen. En livestream kan schemaläggas i upp till 90 dagar innan det planerade tillfället och användare kan då registrera sig i förväg för att få en påminnelse innan. Påminnelsen kommer både en dag innan sändningen och 15 minuter innan den börjar. För hur många gånger har man inte sett information om en intressant live swisha förbi i flödet som man sedan glömmer bort? Tummen upp från oss på CHECK!.

Klicka här för att läsa mer om uppdateringen! »

Veckans spaning

Skapa engagemang och boosta dina kanaler med organiskt innehåll

Sponsrade inlägg, paid ads, organisk räckvidd och interaktivt innehåll. Begreppen är många när det kommer till sociala medier. Vi på CHECK! har alltid förespråkat och arbetat aktivt med organiskt innehåll – både till våra egna och våra kunders kanaler. Där finns många möjligheter till att skapa community, bygga relation och interagera med målgruppen. Vill du veta hur ni kan boosta era företagskonton på sociala medier? We got you!

Klicka här för att läsa mer om vår spaning! »

Ta del av Veckans Digitala Check! 

Fler blogginlägg

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på CHECK! Kommunikationsbyrå AB, orgnr. 559050-1374 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata