Veckans snackis
Instagram: “Hi and happy Monday”
Måndagen den 4 oktober låg hela världen nere. Typ. Under cirka sju timmar kraschade alla Facebook-ägda appar – inklusive Instagram, WhatsApp och Messenger. Så vad hände? Många fick en tankeställare kring hur mycket tid som egentligen spenderas på sociala medier och chattrum startades upp via olika kvällstidningar. Twitter gjorde en oväntad comeback och påpekade detta själva med kommentaren “Hello literally everyone”, vilket Instagrams officiella konto svarade på med “Hi and happy Monday”. Roligt och tankeväckande på många sätt – men det vi egentligen undrar, är det merkurius retrograd som ligger bakom det? Med tanke på att även chattverktyget Slack låg nere förra veckan. Den som vet, den vet.
Veckans update
IGTV och klipp i flödet blir Instagram Video
Videoformatet på sociala medier växer ständigt och nu gör Instagram ännu en uppdatering i linje med utvecklingen. Istället för att separera IGTV till en egen flik kommer nu alla typer av videor, förutom Reels, att samlas på ett och samma ställe i profilen. Det nya formatet får namnet Instagram Video och är ytterligare ett steg i riktningen att göra rörligt material till den mest centrala delen av appen. Enligt Instagram rullas uppdateringen ut as we speak – så håll utkik efter videofliken i din profil framöver!
Veckans spaning
Vad innebär kraschen av Facebook och Instagram ur ett företagsperspektiv?
Om vi spinner vidare på veckans snackis och ser det från ett annat perspektiv – vad innebär egentligen den här typen av avbrott på sociala medier för företag? Efter avbrottet på Facebook sjönk deras aktier med 5,3 procent på börsen, något som resulterade i en förlust på 52 miljarder svenska kronor för grundaren Mark Zuckerberg. Att det finns mycket pengar att hämta via sociala medier vet vi. Det läggs enorma summor på betald annonsering, samarbeten och reklam. Företag förlorar inte bara räckvidd och spridning utan också vad det hade genererat i köp och transaktioner. Så vad händer när appar drabbas av avbrott på sju timmar? Vi på CHECK! delar med oss av vår spaning!