Vad innebär kraschen av Facebook och Instagram ur ett företagsperspektiv?

 

CHECK!-Kommunikationsbyra-VDC-veckans-digitala-check-instagram-facebook

Måndagen den 4 oktober kraschade alla Facebook-ägda appar – inklusive Instagram, WhatsApp och Messenger på grund av att Facebooks nät försvann från internet. Det gick nog ingen obemärkt förbi. Apparna låg nere i ungefär sju timmar och drabbade cirka tre miljarder användare. På individnivå kanske det bidrog till reflektion kring hur mycket tid som läggs på sociala medier – men vad innebär en sådan typ av krasch ur ett företagsperspektiv? Vi på CHECK! delar med oss av vår spaning!

Vad händer om sociala medier stängs ner?

Efter avbrottet på Facebook sjönk deras aktier med 5,3 procent på börsen, något som resulterade i en förlust på 52 miljarder svenska kronor för grundaren Mark Zuckerberg. Att det finns mycket pengar att hämta via sociala medier vet vi. Det läggs enorma summor på betald annonsering, samarbeten och reklam. Så vad händer när appar drabbas av avbrott på sju timmar? Företag förlorar inte bara räckvidd och spridning, utan också vad det hade genererat i köp och transaktioner.

Facebooks teknikchef, Mike Schroepfer, gick själv ut och kommenterade detta faktum genom tweeten: ”Till alla företag, stora som små, familjer och individer som är beroende av oss, ber jag om ursäkt”.

Betalda samarbeten med influencers

Samma sak gäller även influencers och profiler som arbetar med dessa appar som primär bas för sitt innehåll. Om de inte kan publicera sina samarbeten eller nå den räckvidd de vanligtvis gör påverkar det både influencern i fråga och företaget som har betalat för samarbetet. Särskilt de företag som lägger stor vikt vid influencer marketing och har den typen av marknadsföring som huvudfokus. Det är en fråga som inte bara är aktuell nu på grund av avbrottet, utan framför allt ur ett framtidsperspektiv. Dagarna efter kraschen är det exempelvis många som fortfarande upplever problem med Stories som försvinner och inte syns för följarna. Vad innebär det för publicerade samarbeten som tappar målgruppen och önskad räckvidd till följd av teknikstrul?

Behövs det en ny klausul i kontrakt för samarbeten?

Med tanke på ovanstående resonemang – är företag i behov av att införa en ny klausul för sina samarbeten med influencers? Behöver det finnas en överenskommelse kring samarbeten på Stories som exempelvis “försvinner” eller inte syns för målgruppen, att de ska publiceras om på nytt för att nå önskad spridning? Eller behöver såväl influencers som företag tänka om kring var de lägger sina resurser, om något liknande skulle hända igen? Som vanligt handlar allt om strategi och att kunna förutse nästa steg i den digitala världen och ha en plan för vad som sker vid oförutsedda händelser.

Det är otroligt spännande och intressanta frågor som vi på CHECK! ser fram emot att följa utvecklingen av framöver. Om den här typen av krascher kommer att leda till någon förändring återstår att se – we’ll keep you posted!

Ta del av Veckans Digitala Check! 

Fler blogginlägg

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på CHECK! Kommunikationsbyrå AB, orgnr. 559050-1374 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata