Veckans Digitala Check v.39

 

Veckans snackis

Treårige Tim utvisas till Nigeria

Den 16 september nåddes Sverige av den gripande nyheten att treårige Tim ska utvisas till Nigeria. Han föddes i Helsingborg men omhändertogs av Socialtjänsten efter elva dagar eftersom hans biologiska mamma, som kommer från Nigeria, inte ansågs vara kapabel att ta hand om honom. Tim placerades då i ett familjehem. Nu har familjen nåtts av beskedet att Tim ska utvisas till Nigeria eftersom Migrationsdomstolen anser att det inte finns särskilda skäl att låta honom stanna i Sverige. Nyheten har upprört och engagerat många på sociala medier och uppror har väckts. Ett exempel är den namninsamling som organisationen Brinn för Barnen har startat mot beslutet och som i skrivande stund har närmare 150 000 underskrifter. Samtidigt har såväl privatpersoner som inflytelserika profiler använt sina kanaler för att uppmärksamma och engagera i frågan.

Läs mer om nyheten här »

Veckans update

Facebook satsar på funktioner för företag

Facebook testar just nu ett gäng funktioner som ska hjälpa företag att komma i kontakt med potentiella kunder. Fokus ligger på personliga meddelanden och uppdateringar som gör det enklare för företag att synas samt förbättra deras aktiviteter och räckvidd. Företag kan exempelvis använda meddelandeappar såsom WhatsApp för att chatta med kunder, och valet av app ska baseras på vad kunden generellt föredrar. En annan ny funktion är att företag kan ställa ett fåtal frågor till kunder direkt i appen innan en chatt startas. Tanken är att det ska effektivisera företagets respons genom att de får mer bakgrund till interaktionen innan samtalet inleds. Sist men inte minst testar de en ny funktion i File Manager/Business Suite som ska göra det möjligt att jämföra olika versioner av ett inlägg – och få reda på vilket som kommer få flest interaktioner innan det publiceras!

Klicka här för att läsa mer! »

Veckans spaning

Utmaningen kring att rekrytera inom sociala medier-branschen

Sociala medier-branschen är ständigt föränderlig och utvecklas till nya dimensioner dag för dag. För att företag ska kunna möta utvecklingen och nyttja dess potential krävs kompetens, anpassningsförmåga och kreativitet. Många bolag står därmed inför en utmaning när det kommer till att rekrytera rätt person till rätt tjänst. Vilka kompetenser ska eftersökas och hur ser behovet ut? Vi på CHECK! delar med oss av vår erfarenhet från branschens innersta rum. 

Läs mer om vår spaning här! »

Ta del av Veckans Digitala Check! 

Fler blogginlägg

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på CHECK! Kommunikationsbyrå AB, orgnr. 559050-1374 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata