Utmaningen kring att rekrytera inom sociala medier-branschen

 

CHECK!-Kommunikationsbyra-VDC-veckans-digitala-check-rekrytering-some-branschen

Sociala medier-branschen är ständigt föränderlig och utvecklas till nya dimensioner dag för dag. För att företag ska kunna möta utvecklingen och nyttja dess potential krävs kompetens, anpassningsförmåga och kreativitet. Många bolag står därmed inför en utmaning när det kommer till att rekrytera rätt person till rätt tjänst. Vilka kompetenser ska eftersökas och hur ser behovet ut? Vi på CHECK! delar med oss av vår erfarenhet från branschens innersta rum.

Höga krav på bred kompetens

Social Media Manager, Content Creator, innehållsproducent, marknadskoordinator, kommunikatör – idag finns det en mängd roller inom digital kommunikation. Som företagsledare kan det vara svårt att avgöra vilken typ av förmåga som behövs, roll som ska tillsättas samt vad denna inkluderar. Framför allt kan det vara utmanande för företag som inte är insatta i branschen att förstå vad för typ av kompetens de behöver och ska söka efter. En utmaning som skiner igenom på marknaden och visar sig genom att företag eftersöker allt för breda roller med höga krav på individen.

Det digitala landskapet utgör idag en komplett plats för marknadsföring med kapacitet till rörligt material, högkvalitativa bilder, text, illustrationer, sökoptimering, livesändningar, shopping i korrelation med befintlig webbutik, annonsering och statistik. Med tanke på att området innefattar så pass många olika delar och är i konstant rörelse krävs mycket förmåga, förståelse och engagemang. Det kan därför vara svårt att rekrytera endast en person till att utföra hela arbetet.

Sammanfattning av utmaningarna:

  • Tid
  • Kravlista på kompetens som eftersöks
  • Beställarens branschkunskap

Våra främsta råd vid rekrytering inom sociala medier

Börja med att analysera behov, önskat utfall och i vilken utsträckning ni har möjlighet att prioritera området. Om ni är i behov av en rad olika kompetenser rekommenderar vi på CHECK! att ni ser över möjligheten att anställa två personer på 50 procent istället för en person på 100 procent. På så vis får ni som verksamhet in en större bredd – samtidigt som pressen på den enskilda individen minskar. Vi vill även poängtera vikten av en kommunikativ roll, det är inte ett arbete som görs vid sidan av utan en viktig del i tillväxtarbetet. Prioritering av sociala medier är en förutsättning för att kunna växa arbetsgivar- och kundmässigt.

Vi förespråkar även mer fokus på personlighet, engagemang och viljan att lära, snarare än att kravlistan ska vara fullständigt ifylld. I den föränderliga digitala världen är det mer betydelsefullt med dessa egenskaper för att kunna hänga med i rörelsen. Om du som beställare känner dig osäker eller behöver stöd finns vi här för dig. Vi kan fungera som ett bollplank för att reda ut behov i förhållande till målsättning – och leda ert arbete framåt.

Sammanfattning av fördelaktiga egenskaper:

  • Anpassningsförmåga
  • Viljan att lära
  • Engagemang
  • Intresse för området

Ta del av Veckans Digitala Check! 

Fler blogginlägg

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på CHECK! Kommunikationsbyrå AB, orgnr. 559050-1374 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata