Veckans snackis
Brev till Soran
“Hej Soran. Det gör mig så jävla ledsen att se hur dåligt du mått och fortfarande verkar må. Men mitt i programmet måste jag stänga av för att jag bokstavligen håller på att kräkas.” Så inleder Bianca Kronlöf sin video som har fått över en miljon visningar på Instagram. I videon riktar hon kritik mot komikerbranschen och den sexistiska jargongen på humorklubbar samt belyser det skadliga brödraskapet. Men det är framför allt ett öppet brev till Soran – där hon problematiserar hans dokumentär på ett otroligt träffsäkert, emotionellt och välformulerat sätt. Vi beundrar Bianca för hennes mod och förmåga att sätta ord på problematiken.
Veckans snackis
Fortsatt marknadsföring av dieter samtidigt som människor dör av ätstörningar
En skärmdump säger mer än tusen ord. Under veckan har en skärmdump från Aftonbladets nyhetsflöde florerat på sociala medier. Överst visar bilden en notis kring att en känd tv-profil har gått bort i anorexia – under finns en notis kring hur du enklast kan gå ner tio kilo i vikt. Budskapet går inte att missa. Dagligen matas vi av kroppshets, skeva skönhetsideal och “tips” på vilka metoder som är bäst för att uppnå drömkroppen. Frågorna vi alla ställer oss är när ska det här få ett stopp och när ska det införas ett reglemente kring den här typen av marknadsföring? Människor dör av ätstörningar – är inte det anledning nog så vad är det då.
Veckans update
LinkedIn – ny rival till Clubhouse?
LinkedIn bekräftar att de arbetar med en ny ljudbaserad nätverksfunktion – detta efter att de har sett hög efterfrågan kring fler sätt att kommunicera på plattformen. Som ny rival till appen Clubhouse antas funktionen innehålla liknande verktyg såsom att gå med i och lämna rum, be om ordet och reagera på kommentarer. LinkedIn menar att deras version kommer urskilja sig eftersom den är sammanlänkad med användares professionella konton. Detta bidrar även till att det blir ett starkt marknadsföringsverktyg.
Veckans spaning
Skapa engagemang med Instagram Stories
Ett format som vi fortsätter älska att skapa, utveckla och konsumera – vi snackar självklart om Instagram Stories. Instagram som app är idag en given spelare i de flesta företagens marknadsföring, mycket på grund av den enorma räckvidd som finns till i princip alla typer av målgrupper. Det finns oändlig potential i dess olika typer av verktyg, format och data. Men nyttjas möjligheterna till fullo? Vi på CHECK! ger dig våra bästa tips på hur du lyckas med Instagram Stories 2021 och delar med oss av konkreta exempel!