Ett format som vi fortsätter älska att skapa, utveckla och konsumera – vi snackar självklart om Instagram Stories. Instagram som app är idag en given spelare i de flesta företagens marknadsföring, mycket på grund av den enorma räckvidd som finns till i princip alla typer av målgrupper. Det finns oändlig potential i dess olika typer av verktyg, format och data. Men nyttjas möjligheterna till fullo? Vi på CHECK! ger dig våra bästa tips på hur du lyckas med Instagram Stories 2021 och delar med oss av konkreta exempel!
Varför Instagram Stories?
En snabb recap: formatet med innehåll som har en visningstid på 24 timmar introducerades på Instagram under 2016 och var då en direkt copy paste från Snapchat. Trots att formatet nu har existerat i fem år blir det bara trendigare och trendigare. Det har även spridit sig till Facebook och LinkedIn vilket visar kraften av det spontana och personliga innehållet.
Till att börja med har formatet en viss exklusivitet som skapar nyfikenhet. Eftersom innehållet bara ligger uppe i 24 timmar triggar det användare att trycka på den färgade cirkeln omkring profilbilden – annars finns det en risk att “miss out”. Det hänger dessutom ihop med möjligheten att få se uppdateringar i realtid, vilket skapar en känsla av närhet. Här har vi den absolut främsta styrkan med formatet, det är enkelt att komma nära målgruppen för att ge dem en inblick.
Engagera din målgrupp med Stories
Instagram Stories som format innefattar många olika funktioner och verktyg som är användbara när det kommer till att skapa engagemang. Som företag, varumärke eller privatperson kan du föra dialog med din målgrupp, lära känna din följarskara och förstå vilken typ av innehåll de vill interagera med. Samtidigt som du får mer insikt i deras åsikter och önskningar känner målgruppen sig mer delaktig. Om det nyttjas på ett fullvärdigt sätt finns det goda möjligheter till att öka den organiska räckvidden – och därmed bli än mer konkurrenskraftig. Vi på CHECK! förespråkar att alla företag bör inkludera Stories i sin strategi för sociala medier. Kanske krävs en omvärdering kring hur mycket tid och resurser som ska läggas på innehåll till flödet respektive Stories?
Hur skapar du engagemang på Instagram Stories?
Som konstaterat finns det ett flertal funktioner och verktyg att använda sig av inom formatet Stories, vi delar med oss av ett par favoriter från våra kunders konton. En av de mest betydande faktorerna att ha i åtanke är att skapa interaktivt innehåll. Det kan exempelvis handla om att följarna får rösta mellan olika alternativ, svara på quiz eller vara delaktiga i processer som att ta fram namnförslag på kollektioner. Engagera din följarskara.
Funktion: omröstning (@potteryjo)
Funktion: quiz (@engelmannsab)
Funktion: omröstning (@starkrelation)
Funktion: frågelåda (@checkkommunikationsbyra)
Kontinuerlig uppdatering främjar exponering
En faktor som är betydelsefull när det kommer till Stories är kontinuitet. Vilket innehåll som bör publiceras beror givetvis på vilket typ av företag eller varumärke det handlar om. Den gemensamma nämnaren är dock kontinuerlig uppdatering – då hamnar ditt innehåll längre fram i flödet av Stories. Genom att använda formatet på ett så pass strategiskt sätt kan vi därmed öka den organiska räckvidden och främja fortsatt exponering.
Fördelar med Instagram Stories
För att sammanfatta listar vi de absolut främsta fördelarna till att använda formatet!
Använd Instagram Stories för att…
- Öka den organiska räckvidden
- Föra dialog med dina följare
- Lära känna din målgrupp
- Skapa en ökad känsla av närhet
- Dela spontant och personligt innehåll