check-kommunikationsbyra-potteryjo

Ett format som vi fortsätter älska att skapa, utveckla och konsumera – vi snackar självklart om Instagram Stories. Instagram som app är idag en given spelare i de flesta företagens marknadsföring, mycket på grund av den enorma räckvidd som finns till i princip alla typer av målgrupper. Det finns oändlig potential i dess olika typer av verktyg, format och data. Men nyttjas möjligheterna till fullo? Vi på CHECK! ger dig våra bästa tips på hur du lyckas med Instagram Stories 2021 och delar med oss av konkreta exempel!

Varför Instagram Stories?

En snabb recap: formatet med innehåll som har en visningstid på 24 timmar introducerades på Instagram under 2016 och var då en direkt copy paste från Snapchat. Trots att formatet nu har existerat i fem år blir det bara trendigare och trendigare. Det har även spridit sig till Facebook och LinkedIn vilket visar kraften av det spontana och personliga innehållet. 

Till att börja med har formatet en viss exklusivitet som skapar nyfikenhet. Eftersom innehållet bara ligger uppe i 24 timmar triggar det användare att trycka på den färgade cirkeln omkring profilbilden – annars finns det en risk att “miss out”. Det hänger dessutom ihop med möjligheten att få se uppdateringar i realtid, vilket skapar en känsla av närhet. Här har vi den absolut främsta styrkan med formatet, det är enkelt att komma nära målgruppen för att ge dem en inblick.

Engagera din målgrupp med Stories

Instagram Stories som format innefattar många olika funktioner och verktyg som är användbara när det kommer till att skapa engagemang. Som företag, varumärke eller privatperson kan du föra dialog med din målgrupp, lära känna din följarskara och förstå vilken typ av innehåll de vill interagera med. Samtidigt som du får mer insikt i deras åsikter och önskningar känner målgruppen sig mer delaktig. Om det nyttjas på ett fullvärdigt sätt finns det goda möjligheter till att öka den organiska räckvidden – och därmed bli än mer konkurrenskraftig. Vi på CHECK! förespråkar att alla företag bör inkludera Stories i sin strategi för sociala medier. Kanske krävs en omvärdering kring hur mycket tid och resurser som ska läggas på innehåll till flödet respektive Stories?

Hur skapar du engagemang på Instagram Stories?

Som konstaterat finns det ett flertal funktioner och verktyg att använda sig av inom formatet Stories, vi delar med oss av ett par favoriter från våra kunders konton. En av de mest betydande faktorerna att ha i åtanke är att skapa interaktivt innehåll. Det kan exempelvis handla om att följarna får rösta mellan olika alternativ, svara på quiz eller vara delaktiga i processer som att ta fram namnförslag på kollektioner. Engagera din följarskara.


Funktion: omröstning (@potteryjo)

check-kommunikationsbyra-potteryjo

Funktion: quiz (@engelmannsab)

Funktion: omröstning (@starkrelation)

Funktion: frågelåda (@checkkommunikationsbyra)

Kontinuerlig uppdatering främjar exponering

En faktor som är betydelsefull när det kommer till Stories är kontinuitet. Vilket innehåll som bör publiceras beror givetvis på vilket typ av företag eller varumärke det handlar om. Den gemensamma nämnaren är dock kontinuerlig uppdatering – då hamnar ditt innehåll längre fram i flödet av Stories. Genom att använda formatet på ett så pass strategiskt sätt kan vi därmed öka den organiska räckvidden och främja fortsatt exponering.

Fördelar med Instagram Stories

För att sammanfatta listar vi de absolut främsta fördelarna till att använda formatet! 

Använd Instagram Stories för att… 

  • Öka den organiska räckvidden 
  • Föra dialog med dina följare 
  • Lära känna din målgrupp
  • Skapa en ökad känsla av närhet 
  • Dela spontant och personligt innehåll

 

Ta del av Veckans Digitala Check! 

Fler blogginlägg

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på CHECK! Kommunikationsbyrå AB, orgnr. 559050-1374 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata