Under 2019 är det ett måste att inkludera Instagram i strategier för sociala medier om er målgrupp finns där. Plattformen fortsätter vara populär och varje månad använder ungefär en miljard människor appen världen över. Men för att lyckas nå ut behöver ni kunna hantera Instagram och dess funktioner. CHECK! tipsar om hur ni skapar engagerande innehåll på Instagram.
Användare av sociala medier utsätts dagligen för ett överflöd av information. Därför är det viktigt att ha en förståelse för vilken typ av innehåll som engagerar bäst. Forskning visar på att människans hjärna endast tar upp 10-20 % av statiskt innehåll online. Rörligt material däremot uppfattas hela 60 000 gånger så snabbt. En kombination av både rörligt och statiskt material fångar helt enkelt användarens uppmärksamhet lättare.
Målgrupp
Börja med att specificera er primära målgrupp. Vilka vill ni nå ut till? Vilka är deras intressen? När på dygnet är de inne på sociala medier och kan nås av ert budskap? Använd gärna statistikverktyget som finns för företagsprofiler på Instagram och analysera den datan.
Rörligt material i flödet
Videos, GIFar och livesändningar är exempel på rörligt material. Om ni som företag vill skapa engagemang hos er målgrupp är det större chans att era följare interagerar med rörligt innehåll. Enligt statistik får nämligen rörligt innehåll ca 21 % fler likes och kommentarer än statiska inlägg. Satsa därför på rörligt material i både flöde och stories. Kombinera med text som väcker tankar hos era följare och som bjuder in till interaktion. Glöm inte att tänka till gällande formatet när ni producerar rörligt material. Här kan du läsa mer om varför vertikalt format är ett bättre alternativ för att fånga användares uppmärksamhet.
Instagram Live
Om ni vill skapa engagemang och påverka era följare är Instagram Live rätt funktion. Ni kan interagera med målgruppen på ett enkelt sätt och föra en direkt dialog med era följare. Genom att be följare ställa frågor innan och/eller under sändningen kan ni besvara frågorna direkt. Planera er Instagram Live i god tid och använd er av stories och vanliga inlägg för att uppmärksamma att ni ska sända live. Glöm inte att tänka på miljön och ljud. Försäkra er om att ljud och ljus är bra genom att använda er av en mobilkamera och filma miljön där ni tänker sända live.
Instagram Stories
När Instagram Stories slog igenom var det mycket fokus på att låta följare följa med bakom kulisserna på till exempel en arbetsplats. Det finns stor potential i att låta följare få större inblick i ert vardagliga arbete då det skapar en närmre relation med era följare. Låt dem få en smygtitt på vad som kommer hända eller låt dem hänga med på ett uppdrag eller ett event. Presentera era medarbetare och låt målgruppen få lära känna er. Genom att inkludera de funktioner som Instagram Stories erbjuder kan ni dessutom skapa ännu större engagemang. Omröstningar, frågor, nedräkningar och taggar bidrar till att skapa ännu mer personligt och spännande innehåll.
Instagram Stories är även en bra plattform att använda för att lyfta fram er målgrupp. Reposta inlägg som ni eller era produkter har nämnts i. Sträva efter att stärka relationen med er målgrupp.
Captions till rörligt innehåll
Våga låta inlägget vara rörligt men håll texten till inlägget kort och koncist för att inte överbelasta följare med information. Längre texter passar bättre till blogginlägg eller inlägg på andra plattformar. Bestäm er för att använda några få hashtags som är väl anpassade efter innehållet och er sociala mediestrategi. Producera utifrån kvalitet och inte kvantitet, en till fem hashtags är lagom.
Det finns många verktyg för att skapa rörliga inlägg. Några exempel är iMovie, ezgif.com, Adobe After Effects eller Adobe Premiere. Till mobilen finns appar som till exempel Clips.
Möjligheterna på Instagram är oändliga. Producera ett enhetligt flöde och våga experimentera på Instagram Stories. Testa er fram och glöm inte att analysera ert publicerade innehåll för att förbättra och utveckla ert arbete.
För att se hur vi jobbar med vårt Instagramkonto, kika in det här.