2018 var ett spännande år i den digitala världen; marketing automation och rörligt innehåll har styrt skutan och GDPR har fått företagen att inse vikten av integritet. Men hur kommer det digitala landskapet se ut under 2019? Vi har luskat reda på några trender som vi tror kommer utmärka sig under det nya året.

Chatbots

Chatbots är inget nytt, men under det senaste året har de blivit mer avancerade med hjälp av artificiell intelligens. Det är alltså ett program i form av en chatt som ger automatiserade svar. Chatbots används just nu mycket inom kundservice och kommer antagligen spridas till de flesta branscher. Denna funktion förbättrar kundupplevelsen med snabba svar samtidigt som företag inte behöver anställa lika många inom kundservice.

Röstsök

Först kom Siri, sen kom Alexa, nu Google Home och fler är på väg. Att kunna söka genom att endast använda sin röst och att ha smarta speakers hemma spås bli något självklart. Man tror till exempel att hälften av alla sökningar kommer vara röstsökningar år 2020. I takt med att artificiell intelligens blir bättre kommer funktionerna bli vassare. Det verkar även som att man i framtiden kommer kunna köpa annonsering i dessa röststyrda maskiner. Gällande SEO är det alltså dags att börja anpassa våra texter till hur vi pratar snarare än skriver.

Aktiv vd

Att företagets vd visar sig aktiv i företagets sociala medier spås bli en stor trend under 2019. Det gör att företaget känns mer personligt, bygger tillit från användarna och gör företaget till en mer attraktiv arbetsplats. Några tips för att aktivera sig som vd är att starta en företagsblogg, twittra eller skriva blogginlägg på LinkedIn.

Transparens och förtroende

Idag är det viktigare än någonsin att relationen mellan konsument och varumärke är stark, alltså att konsumenten har tillit för varumärket. Det har varit på tapeten länge men idag ser vi genom marknadsföring på ett annat sätt än tidigare. För att sticka ut genom bruset bör företag satsa på mer personlig och engagerande marknadsföring. För att skapa förtroende hos konsumenten är det även viktigare att vara transparent; att svara på feedback, erkänna misstag och bekänna våra brister. Ärlighet varar längst under 2019!

Vertikala videos

Rörligt innehåll har länge varit en trend, och det är inte heller en nyhet att de allra flesta surfar via sin mobiltelefon. Men det är inte alla som tänkt på att anpassa videoformatet efter hur vi håller i mobiltelefonen, alltså vertikalt. Vertikala videos tar upp en större del av skärmen när vi håller i vår mobiltelefon på detta vis och fångar alltså vår uppmärksamhet lättare. Så om ni inte redan har börjat med detta är det verkligen dags!

Live

Live-videons popularitet har vuxit i raketfart sedan den började dyka upp i sociala medier 2016. Det här är ett sätt för användare att se vad som händer i realtid och att använda sig av live-funktionen i sitt företag visar även på transparens, vilket vi nämnde längre upp. Så var inte rädda för att sända live!

Ta del av Veckans Digitala Check! 

Fler blogginlägg

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på CHECK! Kommunikationsbyrå AB, orgnr. 559050-1374 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata