2018 var ett spännande år i den digitala världen; marketing automation och rörligt innehåll har styrt skutan och GDPR har fått företagen att inse vikten av integritet. Men hur kommer det digitala landskapet se ut under 2019? Vi har luskat reda på några trender som vi tror kommer utmärka sig under det nya året.
Chatbots
Chatbots är inget nytt, men under det senaste året har de blivit mer avancerade med hjälp av artificiell intelligens. Det är alltså ett program i form av en chatt som ger automatiserade svar. Chatbots används just nu mycket inom kundservice och kommer antagligen spridas till de flesta branscher. Denna funktion förbättrar kundupplevelsen med snabba svar samtidigt som företag inte behöver anställa lika många inom kundservice.
Röstsök
Först kom Siri, sen kom Alexa, nu Google Home och fler är på väg. Att kunna söka genom att endast använda sin röst och att ha smarta speakers hemma spås bli något självklart. Man tror till exempel att hälften av alla sökningar kommer vara röstsökningar år 2020. I takt med att artificiell intelligens blir bättre kommer funktionerna bli vassare. Det verkar även som att man i framtiden kommer kunna köpa annonsering i dessa röststyrda maskiner. Gällande SEO är det alltså dags att börja anpassa våra texter till hur vi pratar snarare än skriver.
Aktiv vd
Att företagets vd visar sig aktiv i företagets sociala medier spås bli en stor trend under 2019. Det gör att företaget känns mer personligt, bygger tillit från användarna och gör företaget till en mer attraktiv arbetsplats. Några tips för att aktivera sig som vd är att starta en företagsblogg, twittra eller skriva blogginlägg på LinkedIn.
Transparens och förtroende
Idag är det viktigare än någonsin att relationen mellan konsument och varumärke är stark, alltså att konsumenten har tillit för varumärket. Det har varit på tapeten länge men idag ser vi genom marknadsföring på ett annat sätt än tidigare. För att sticka ut genom bruset bör företag satsa på mer personlig och engagerande marknadsföring. För att skapa förtroende hos konsumenten är det även viktigare att vara transparent; att svara på feedback, erkänna misstag och bekänna våra brister. Ärlighet varar längst under 2019!
Vertikala videos
Rörligt innehåll har länge varit en trend, och det är inte heller en nyhet att de allra flesta surfar via sin mobiltelefon. Men det är inte alla som tänkt på att anpassa videoformatet efter hur vi håller i mobiltelefonen, alltså vertikalt. Vertikala videos tar upp en större del av skärmen när vi håller i vår mobiltelefon på detta vis och fångar alltså vår uppmärksamhet lättare. Så om ni inte redan har börjat med detta är det verkligen dags!
Live
Live-videons popularitet har vuxit i raketfart sedan den började dyka upp i sociala medier 2016. Det här är ett sätt för användare att se vad som händer i realtid och att använda sig av live-funktionen i sitt företag visar även på transparens, vilket vi nämnde längre upp. Så var inte rädda för att sända live!