Det finns många kanaler att fylla med innehåll och för att lyckas är ledorden unik, tydlig och professionell. Innehållet ska engagera just er specifika målgrupp och utstråla ert företag hela vägen.
Vad är bra innehåll på sociala medier?
Innehåll (content) för sociala medier pratas det mycket om från de flesta digitala experter. Helst ska innehållet vara unikt samt tala produktens/tjänstens värderingar och formspråk. Det ska helst kombineras med text, bild och rörligt material och postas med en kontinuitet där målgruppen alltid ska få något av värde. Inte nog med det – innehållet ska även vara anpassat för respektive kanal och inte krosspostas, helst engagera och ha tydliga mål osv. För det vet vi ju alla(?) att varje kanal är unik i sig där tonalitet, budskap och målsättning avgörs beroende på vilken kanal du befinner dig på.
Det är lätt att förstå att uppgiften kan bli övermäktig. Innehållet ska även produceras och vara aktuellt och relevant för ert varumärke. Ideér, kampanjer, text, bild och video – allt ska in i er innehållsplan som är utarbetad efter er digitala strategi.
För visst har ni en digital strategi som är kopplad till ert innehåll på ert företag?
För det är nämligen där allt börjar. Med den digitala strategin. Har ni ingen sådan är det svårt att jobba med sociala medier och innehåll på ett seriöst sätt. Det är strategin som sätter syfte och mål. Det är den digitala strategin som visar vad ni vill med ert varumärke för respektive kanal. Facebook, Instagram, Linkedin, Twitter. Det är bara några av kanalerna som ett varumärke kan välja att finnas på, det är lätt att vilja ha alla på en gång. Men i slutändan kanske inte kanalen är lämpad för vad ni vill och kan göra.
Har ni inget syfte och mål med ert innehåll kommer ni inte få ROI på er investering med sociala medier. Den digitala strategin och sociala medier är inget som ni kan göra halvdant, det krävs att ni arbetar tålmodigt och har tydliga KPIer för att så småningom komma dit ni vill med ert varumärke i sociala medier.
Det är detta vi kan hjälpa er med!