Det finns många kanaler att fylla med innehåll och för att lyckas är ledorden unik, tydlig och professionell. Innehållet ska engagera just er specifika målgrupp och utstråla ert företag hela vägen.

Vad är bra innehåll på sociala medier?

Innehåll (content) för sociala medier pratas det mycket om från de flesta digitala experter. Helst ska innehållet vara unikt samt tala produktens/tjänstens värderingar och formspråk. Det ska helst kombineras med text, bild och rörligt material och postas med en kontinuitet där målgruppen alltid ska få något av värde. Inte nog med det – innehållet ska även vara anpassat för respektive kanal och inte krosspostas, helst engagera och ha tydliga mål osv. För det vet vi ju alla(?) att varje kanal är unik i sig där tonalitet, budskap och målsättning avgörs beroende på vilken kanal du befinner dig på.

Det är lätt att förstå att uppgiften kan bli övermäktig. Innehållet ska även produceras och vara aktuellt och relevant för ert varumärke. Ideér, kampanjer, text, bild och video – allt ska in i er innehållsplan som är utarbetad efter er digitala strategi.

För visst har ni en digital strategi som är kopplad till ert innehåll på ert företag?

För det är nämligen där allt börjar. Med den digitala strategin. Har ni ingen sådan är det svårt att jobba med sociala medier och innehåll på ett seriöst sätt. Det är strategin som sätter syfte och mål. Det är den digitala strategin som visar vad ni vill med ert varumärke för respektive kanal. Facebook, Instagram, Linkedin, Twitter. Det är bara några av kanalerna som ett varumärke kan välja att finnas på, det är lätt att vilja ha alla på en gång. Men i slutändan kanske inte kanalen är lämpad för vad ni vill och kan göra.

Har ni inget syfte och mål med ert innehåll kommer ni inte få ROI på er investering med sociala medier. Den digitala strategin och sociala medier är inget som ni kan göra halvdant, det krävs att ni arbetar tålmodigt och har tydliga KPIer för att så småningom komma dit ni vill med ert varumärke i sociala medier.

Det är detta vi kan hjälpa er med!

Läs mer om hur en strategi för sociala medier skapas

Ta del av Veckans Digitala Check! 

Fler blogginlägg

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på CHECK! Kommunikationsbyrå AB, orgnr. 559050-1374 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata