En sociala mediestrategi lägger grunden för allt ert kommunikationsarbete. Den förser er med riktlinjer och avgränsningar och gör det möjligt att hitta en struktur, oavsett om det handlar om sociala medier, kampanjer eller employer branding.
Att utforma en strategi
Men vad innehåller egentligen en strategi och hur tar ni fram den? Vi listar fem punkter som hjälper er på vägen.
Definiera syftet
Vad ni än planerar att göra för aktiviteter är det viktigt att veta varför ni gör det. Varför vill ni finnas i sociala medier, ta fram en kampanj eller producera ett visst innehåll? När ni har ett tydligt syfte med det hela har ni grunden för resten av strategin.
Sätt upp mål
När ni vet varför ni vill kommunicera blir det också lättare att sätta upp mätbara mål. Handlar det om att sälja mer, få in fler ansökningar, rekrytera nya medarbetare eller driva trafik till en webbplats?
Vem vill ni nå?
Hur gärna ni än vill nå “alla” så behöver ni specificera en eller flera tydliga målgrupper. Vi reagerar alla olika på olika typer av budskap, och beter oss på olika sätt i de sociala kanalerna.
Vad vill ni säga?
Beroende på vem ni kommunicerar med måste budskapet utformas på rätt sätt. Idag fungerar det inte att bara pumpa ut det ni vill säga, ni behöver kommunicera på mottagarens villkor. Vad kan ni erbjuda som de har nytta av? Vilka utmaningar har de som ni kan hjälpa dem med?
Välj rätt kanaler
När ni vet hur er målgrupp ser ut kommer ni också veta var de befinner sig. Lägg inte ner onödigt arbete på att publicera innehåll anpassat för tonåringar i en kanal där majoriteten äldre finns.
En levande strategi är en vinnande strategi
En strategi beskriver alltså varför, hur, när, var och med vem ni ska kommunicera för att nå ett visst mål. Det är ett levande dokument som ständigt bör vara i förändring och utvecklas. Behöver ert företag hjälp med att ta fram en strategi för sociala medier? Tveka inte att kontakta oss!