En sociala mediestrategi lägger grunden för allt ert kommunikationsarbete. Den förser er med riktlinjer och avgränsningar och gör det möjligt att hitta en struktur, oavsett om det handlar om sociala medier, kampanjer eller employer branding.

Att utforma en strategi

Men vad innehåller egentligen en strategi och hur tar ni fram den? Vi listar fem punkter som hjälper er på vägen.

Definiera syftet

Vad ni än planerar att göra för aktiviteter är det viktigt att veta varför ni gör det. Varför vill ni finnas i sociala medier, ta fram en kampanj eller producera ett visst innehåll? När ni har ett tydligt syfte med det hela har ni grunden för resten av strategin.

Sätt upp mål

När ni vet varför ni vill kommunicera blir det också lättare att sätta upp mätbara mål. Handlar det om att sälja mer, få in fler ansökningar, rekrytera nya medarbetare eller driva trafik till en webbplats?

Vem vill ni nå?

Hur gärna ni än vill nå “alla” så behöver ni specificera en eller flera tydliga målgrupper. Vi reagerar alla olika på olika typer av budskap, och beter oss på olika sätt i de sociala kanalerna.

Vad vill ni säga?

Beroende på vem ni kommunicerar med måste budskapet utformas på rätt sätt. Idag fungerar det inte att bara pumpa ut det ni vill säga, ni behöver kommunicera på mottagarens villkor. Vad kan ni erbjuda som de har nytta av? Vilka utmaningar har de som ni kan hjälpa dem med?

Välj rätt kanaler

När ni vet hur er målgrupp ser ut kommer ni också veta var de befinner sig. Lägg inte ner onödigt arbete på att publicera innehåll anpassat för tonåringar i en kanal där majoriteten äldre finns.

En levande strategi är en vinnande strategi

En strategi beskriver alltså varför, hur, när, var och med vem ni ska kommunicera för att nå ett visst mål. Det är ett levande dokument som ständigt bör vara i förändring och utvecklas. Behöver ert företag hjälp med att ta fram en strategi för sociala medier? Tveka inte att kontakta oss!

Intresseanmälan

Fler blogginlägg

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på CHECK! Kommunikationsbyrå AB, orgnr. 559050-1374 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata