vass-kommunikation-tiktok-app-trender-digitala-medier-annonsering-webben

I dagens digitala sfär har de flesta av oss blivit medvetna om vilka som är de stora mediejättarna. I takt med tillväxten ser vi också att nya plattformar träder fram och utmanar det digitala landskapet. En av dessa nykomlingar lanserades så sent som 2016, men har under denna korta period blivit en av de ledande plattformarna för korta videos – vi pratar givetvis om TikTok. Vi på CHECK! diskuterar om TikTok är ännu en dagslända eller om plattformen hör hemma bland de stora mediejättarna. 

Med sina 1,5 miljarder nedladdningar står TikTok högt upp på listan över framgångsrika medieplattformar. Vi har tidigare sett liknande medier, såsom Vine, träda in på marknaden för att sedan falla platt och försvinna. Trots detta har TikTok haft fortsatt stark slagkraft och överskridit alla förväntningar. Så frågan är om TikTok är här för att stanna?

Framgångsfaktorn bakom TikTok

Majoriteten av TikTok’s användare är unga, hela 40 % av användarna är mellan 16-24 år. Syftet med TikTok är att skapa korta videos med musik, filter och andra funktioner som sedan laddas upp för världen att beskåda. 

Appen särskiljer sig genom att vara en underhållningsplattform snarare än en livsstilsplattform. En av framgångsfaktorerna bakom TikTok är det faktum att praktiskt taget vem som helst kan bli en stor kreatör, vilket lockar unga människor över hela världen. Idag har TikTok 600 miljoner användare världen över. 

Framtidsutsikter för TikTok

Vi på CHECK! håller oss uppdaterade om TikTok, något vi säkerligen inte är ensamma om, för om man ska tro på vad trenderna visar är appen här för att stanna!

Den fortsatta utvecklingen av TikTok spås locka även den äldre målgruppen som följd av seriösare innehåll på appen, en anledning till varför fler företag borde ta en närmare titt på plattformen. Om TikTok fortsätter att växa i samma takt har den potential att bli nästa Instagram eller Facebook. Initialt startar många sociala medier med att locka en yngre målgrupp, för att sedan växa och sprida sig även mot äldre åldrar. 

Med detta faktum tror vi även att TikTok’s annonseringsmöjligheter kommer utvecklas i ett rasande tempo, för att fler företag ska kunna ansluta sig och göra lönsamma annonseringar. I dagsläget finns det möjligheter för annonsering, dock anses dessa i regel vara för kostsamma, varav företag istället kan samarbeta med influencers eller driva marknadsföringen via egen kanal på appen.

Vi ser även en stor potential för att innehållet på TikTok kommer att utvecklas i takt med spridningen, och även omfamna fler användare som vill dela med sig av nischade kunskapsområden inom; redigering, sociala medier, tutorials, med mera. Utsikterna för att TikTok kommer locka en äldre målgrupp är därmed stora, då kanalen infriar många möjligheter för att utveckla sitt personliga varumärke. 

Efter våra efterforskningar kan vi på CHECK! konstatera att TikTok med stor sannolikhet kommer fortsätta att växa och utvecklas. Vi vill därför dela med oss av tips på hur företag kan lyckas med sin marknadsföring på plattformen.

3 tips för varumärken att lyckas på TikTok:

  • Skapa kreativt innehåll utifrån företagets kompetensområde
  • Var unik och se till att innehållet är anpassat för plattformen
  • Håll dig uppdaterad om de senaste trenderna och beteenden genom att aktivt kolla appen

 

Ta del av Veckans Digitala Check! 

Fler blogginlägg

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på CHECK! Kommunikationsbyrå AB, orgnr. 559050-1374 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata