I dagens digitala sfär har de flesta av oss blivit medvetna om vilka som är de stora mediejättarna. I takt med tillväxten ser vi också att nya plattformar träder fram och utmanar det digitala landskapet. En av dessa nykomlingar lanserades så sent som 2016, men har under denna korta period blivit en av de ledande plattformarna för korta videos – vi pratar givetvis om TikTok. Vi på CHECK! diskuterar om TikTok är ännu en dagslända eller om plattformen hör hemma bland de stora mediejättarna.
Med sina 1,5 miljarder nedladdningar står TikTok högt upp på listan över framgångsrika medieplattformar. Vi har tidigare sett liknande medier, såsom Vine, träda in på marknaden för att sedan falla platt och försvinna. Trots detta har TikTok haft fortsatt stark slagkraft och överskridit alla förväntningar. Så frågan är om TikTok är här för att stanna?
Framgångsfaktorn bakom TikTok
Majoriteten av TikTok’s användare är unga, hela 40 % av användarna är mellan 16-24 år. Syftet med TikTok är att skapa korta videos med musik, filter och andra funktioner som sedan laddas upp för världen att beskåda.
Appen särskiljer sig genom att vara en underhållningsplattform snarare än en livsstilsplattform. En av framgångsfaktorerna bakom TikTok är det faktum att praktiskt taget vem som helst kan bli en stor kreatör, vilket lockar unga människor över hela världen. Idag har TikTok 600 miljoner användare världen över.
Framtidsutsikter för TikTok
Vi på CHECK! håller oss uppdaterade om TikTok, något vi säkerligen inte är ensamma om, för om man ska tro på vad trenderna visar är appen här för att stanna!
Den fortsatta utvecklingen av TikTok spås locka även den äldre målgruppen som följd av seriösare innehåll på appen, en anledning till varför fler företag borde ta en närmare titt på plattformen. Om TikTok fortsätter att växa i samma takt har den potential att bli nästa Instagram eller Facebook. Initialt startar många sociala medier med att locka en yngre målgrupp, för att sedan växa och sprida sig även mot äldre åldrar.
Med detta faktum tror vi även att TikTok’s annonseringsmöjligheter kommer utvecklas i ett rasande tempo, för att fler företag ska kunna ansluta sig och göra lönsamma annonseringar. I dagsläget finns det möjligheter för annonsering, dock anses dessa i regel vara för kostsamma, varav företag istället kan samarbeta med influencers eller driva marknadsföringen via egen kanal på appen.
Vi ser även en stor potential för att innehållet på TikTok kommer att utvecklas i takt med spridningen, och även omfamna fler användare som vill dela med sig av nischade kunskapsområden inom; redigering, sociala medier, tutorials, med mera. Utsikterna för att TikTok kommer locka en äldre målgrupp är därmed stora, då kanalen infriar många möjligheter för att utveckla sitt personliga varumärke.
Efter våra efterforskningar kan vi på CHECK! konstatera att TikTok med stor sannolikhet kommer fortsätta att växa och utvecklas. Vi vill därför dela med oss av tips på hur företag kan lyckas med sin marknadsföring på plattformen.
3 tips för varumärken att lyckas på TikTok:
- Skapa kreativt innehåll utifrån företagets kompetensområde
- Var unik och se till att innehållet är anpassat för plattformen
- Håll dig uppdaterad om de senaste trenderna och beteenden genom att aktivt kolla appen