Sociala medier har blivit en naturlig del av vår vardag och detta gör det också viktigt för oss att kunna mäta våra insatser på våra respektive kanaler. För att kunna mäta resultatet behöver ni kunna visa siffror på den utdelning som era sociala medier ger, vilket även ger en tydligare bild på hur det påverkar ert företag. För att er mätning ska kunna ge er något behöver ni veta vad som ska mätas och varför. Vad är målet och vad vill ni uppnå med era sociala medier?
Hitta just era verktyg
Ni väljer vilka mål som är betydande för ert företag och kan då analysera hur era sociala medier som källa hjälper er att nå målen, och i förlängningen får företaget att växa. Det är viktigt att tänka på att kunna engagera människor genom era sociala medier. Tänk också på att låta det ta tid, de mest framgångsrika företagen har använt sig av olika metoder och analyser över tid och på så vis sett vad som fungerar bäst för dem. Läs mer om hur ni utformar er strategi för sociala medier här. Vi på CHECK! använder bland annat Facebook Analytics som är en komplett analyslösning. Verktyget är integrerat med Facebook-kontot, vilket gör det enkelt och smidigt att använda sig av. Det hjälper er att förstå kundresan i de olika kanalerna!
Se över era följare på alla plattformar
Hur många likes en uppdatering på era sociala medier får ger egentligen inte särskilt mycket. Det finns faktiskt en mängd olika sätt att mäta er spridning på. Vilka är det som följer er? Om ni noga analyserar vilka det är får ni en översikt på exempelvis ålder och kön. Ingår de i er målgrupp eller når ni andra än vad ni faktiskt trott, och vad betyder det i så fall för er? Något annat tänkvärt är att det finns målgrupper på flera plattformar så som Instagram, Facebook, Linkedin och Twitter för att nämna några, men som väljer att kanske bara följa er på en plattform. Därför rekommenderar vi er att mäta resultatet över alla plattformar.
Vilket innehåll passar era följare?
Frågor som är bra att ha i åtanke är vilka som är viktiga för er sett till räckvidd och roll, vilka publiceringar som väcker mest engagemang och vilket format som fungerar bäst för era följare. Här finns det enkla sätt att ta reda på vilken publicering som exempelvis har fått bäst resultat veckovis, klockslag och dag.
Tålamod och dokumentation
Stressa inte! Dokumentera er statistik under en längre period för att sedan gå tillbaka och se vad som passar bäst för er. Tänk ett steg längre med trafiken på era sociala medier och använd era följare som en del av er strategi. Om ett inlägg fungerar bra på en kanal är sannolikheten stor att den fungerar bra på de andra kanalerna också.