När det gäller tidpunkter och dagar för publicering på sociala medier finns det inga konkreta riktlinjer att gå efter. Här gäller det att lära känna sig själv som varumärke och hur er/era målgrupper rör sig och när de är inloggade.
Unika tidpunkter för alla gällande publicering
Det går alltså inte att kopiera något annat varumärkes publiceringstidpunkter och hoppas att det ska fungera även för er. Det är helt enkelt något som ni själva behöver analysera och ta reda på. Det gäller även att hålla koll på när kanalerna gör egna uppdateringar som gör att dessa tidpunkter och dagar kan förändras. Det som gällde igår kan nästa dag vara något annat.
Följ upp och analysera
Om man tycker att detta känns jobbigt och tidskrävande kan man trösta sig med att det är lika för alla. De varumärken som är framgångsrika på sociala medier har analyserat sin målgrupp noga och tittat på sitt innehåll över tid för att se när det fungerar bäst för dem att publicera och följer kanalernas uppdateringar noga.
Vad vi kan säga säkert är att varje kanal skiljer sig åt när det gäller bäst tidpunkt och dag att publicera innehåll på. Det är ju alltid något och gå efter!
Är ni intresserade av att publicera rörligt material? Läs mer om varför rörligt material är slagkraftigt genom att klicka här!