Välproducerat marknadsföringsmaterial kan skapa många möjligheter. Vilket material man ska använda sig av är unikt för varje företag där målgruppen är i fokus.

Skapa kontakt med rätt marknadsföringsmaterial

Marknadsföring är till för att fånga kunders och potentiella kunders intresse för ett företags erbjudanden. Det finns många olika typer av marknadsföring. Vi definierar här två varianter: traditionell och digital marknadsföring. Traditionell marknadsföring använder sig av offline-kanaler, medan digital marknadsföring innebär marknadsföring via digitala kanaler och plattformar. Det är viktigt att bestämma sig för vilken typ av marknadsföringsmaterial man ska kommunicera.

Exempel på traditionell marknadsföring:

  • Flyers: Budskap tryckta på små och enkla pappersblad.
  • Broschyrer: Flera sidors innehåll med bland annat reklam och produktinformation.
  • Visitkort: Litet kort med en persons kontaktuppgifter.
  • Menyer: Lista över en restaurangs maträtter och drycker, inklusive pris.
  • Affischer: Reklam- eller informationsanslag bestående av text och illustration.
  • Skyltar: Kommunikation med grafik för att förmedla något.
  • Annonser i tidningar och magasin: Kommunikation i tryckt format med syftet att informera potentiella kunder om produkter och tjänster.
  • Reklamfilmer på TV och radio: Reklam i rörlig bild.

Exempel på digital marknadsföring:

  • SEO: Med sökmotoroptimering gör du din hemsida mer relevant för Google genom sökord som du vill synas på.
  • SEM: Sökmotormarknadsföring innebär betald annonsering på sökmotorerna.
  • Sociala medier: Nå rätt målgrupp genom att finnas där de finns, till exempel på Facebook, Instagram och LinkedIn.
  • Annonser på andra webbplatser: Annonser i form av banners eller native advertising på till exempel bloggar, nyhetssajter och branschrelaterade hemsidor.
  • Nyhetsbrev: Distribuerad publikation om ett visst ämne som nyhetsbrevets prenumeranter intresserar sig för. Skickas i mail eller sms.
  • Content marketing: Skapa och publicera innehåll i olika former som är anpassat till målgruppen.

Vi på CHECK! använder rätt form av marknadsföringsmaterial som får just Ditt företag att synas på bästa sätt! Kolla även in våra tips gällande publicering. När, var och hur ska man publicera? Klicka här!

Ta del av Veckans Digitala Check! 

Fler blogginlägg

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på CHECK! Kommunikationsbyrå AB, orgnr. 559050-1374 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata