Vass Kommunikations guide i hur du skapar Instagram Highlights Covers

Instagram beskrivs som en av världens största och snabbast växande sociala medieplattformar. Plattformen utvecklar och lanserar ständigt nya verktyg och funktioner vilket innebär att vi användare måste vara på hugget och hänga med i hur man arbetar med dessa. Instagram Stories är ett populärt verktyg för annonsering och många företag satsar på att göra kreativa och kommunikativa stories, kolla in vår guide här! Som en förlängning till Instagram Stories kom Instagram Highlights och därför har vi skapat en guide för hur du skapar snygga, kreativa och kommunikativa Instagram Highlights covers!

Innan du börjar producera Instagram Highlights covers

Vad vill du förmedla genom dina Highlights? Utgå från företagets sociala mediestrategi och skapa kategorier som passar just er strategi. Självklart gäller det även att producera covers utifrån er grafiska profil. Eftersom highlights-symbolerna inte är särskilt stora är det viktigt att göra tydliga covers som samtidigt representerar ert företag! Du kan antingen skapa en cover direkt i Instagram eller i ett annat redigeringsverktyg, som till exempel Canva. Du kan ha upp till 100 stories i en Highlight och det finns inga begränsningar i hur många Highlights du kan skapa.

Producera Instagram Highlights covers direkt i Instagram

Ett av de enklaste sätten är att göra Highlights covers direkt i Instagram. Det ger dig inte lika stort kreativt spelrum som andra redigeringsverktyg men det ger din cover rätt format från början. Detta sätt är framför allt att rekommendera om du vill ha text i din cover eftersom det blir enhetligt med Instagrams layout och de stories din Highlight innehåller.

1. Välj bakgrundsbild till Highlight cover

Välj en bild du vill ha som bakgrund och importera i Instagram Stories. Ett tips är att ladda ner bilder från Unsplash där det finns många minimalistiska men ändå kreativa bakgrundsbilder. Om du vill ha en ikon eller en text i bilden, tänk på att inte använda en bild med för mycket liv. Det tar lätt fokus från texten eller ikonen. Beskär bilden direkt i Stories men anpassa bilden efter formatet. Välj sedan filter.

2. Lägg till text eller ikon

Lägg till text eller en ikon som passar din highlight. Det finns många olika ikoner att välja mellan. Använd Instagrams sökfunktion för att hitta den ikon som passar just din highlight. Om du vill att bilden även ska finnas i din Highlight som en story lägger du bara till bilden i en existerande Highlight och väljer den som omslagsbild. Om du vill att bilden endast ska vara cover till din Highlight följer du stegen nedan. Spara ner din färdiga bild genom att klicka på pil-ikonen i högra menyraden.

3. Lägg till stories i Highlights

Vill du skapa en helt ny Highlight behöver du lägga in stories innan du gör en Highlight cover. Gå in i ditt Stories-arkiv alternativt lägg upp stories och skapa en Highlight. Om du redan har en Highlight klickar du på den, sedan på mer och slutligen redigera höjdpunkt.

4. Välj cover

Klicka på redigera omslag och välj sedan den bilden du precis sparat ner som cover! Glöm inte att döpa din Highlight vilket kan vara extra viktigt om du använder dig av en ikon i din cover.

Gör din Highlight cover ännu mer kreativ med Canva

Canva erbjuder en rad olika mallar och illustrationer som är perfekta att använda sig av vid framtagning av en Highlight cover. Nedan visar vi på CHECK! hur vi gick tillväga när vi senast skapade nya covers till våra Highlights!

1. Använd Canva som redskap

Ladda ner appen Canva eller gå in på Canva.com, logga in och sök på Instagram Story. Klicka på Instagram Story för rätt format till din Highlights cover.

2. Välj bakgrund

Välj bland befintliga mallar eller ladda upp den bild du vill ha som bakgrund till din Highlight.

3. Addera text eller ikon

Addera text eller ikon genom att använda Canvas olika verktyg. Canva är perfekt om du vill använda dig av ikoner i din cover. Klicka på element i den vänstra menyraden och sedan på grafik. Sök på det ord som representerar den ikon du söker!

4. Exportera bilden

Spara ner din cover genom att klicka på pil-ikonen i högra menyraden och dela via AirDrop eller WeTransfer till din telefon för bäst upplösning.

5. Skapa en ny Highlight

För att ändra en befintlig Highlights cover se föregående guide om hur man gör cover direkt i Instagram. För att göra en helt ny Highlight klickar du på symbolen “ny” i din Instagramprofil. Välj sedan vilka stories du vill lägga till i Highlighten från ditt Stories-arkiv och klicka på “nästa”.

6. Välj cover

Klicka på redigera omslag och välj bilden du precis producerat i Canva. Glöm inte att beskriva din händelse, fördelaktigen med korta beskrivningar.

7. Du är nu klar

Du har nu producerat en Highlight cover! Använd fantasin och testa dig fram när du producerar dina covers men glöm inte att hålla dig till företagets sociala mediestrategi. Lycka till!

Ta del av Veckans Digitala Check! 

Fler blogginlägg

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på CHECK! Kommunikationsbyrå AB, orgnr. 559050-1374 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata