Idag är sökmotoroptimering (SEO) viktigt för företag och att vara sökbar är värdefullt i marknadsföringssyfte. Det finns många fördelar med att ha en företagsblogg och har ni ingen i dagsläget är det hög tid att skaffa en.
Nå er målgrupp i alla era kanaler
Precis som sociala medier är en företagsblogg en kommunikationskanal där ni får ännu en chans att nå ut till er målgrupp och era kunder. Att skriva blogginlägg skapar bra underlag för inlägg i sociala medier och det är lätt att dela blogginlägget för att generera trafik till hemsidan.
En plattform för inspiration, åsikter och kunskap
Genom att skriva intresseväckande blogginlägg kan ni visa att ni ligger i framkant i er bransch och även ha ett forum där ni kan nå ut med era åsikter. På så sätt kan ni inspirera andra och skapa mervärde för era kunder och intressenter.
Se till att varje blogginlägg har ett syfte! Nedan kan ni läsa några exempel.
- Utbilda
- Lyfta branschnyheter
- Dela med er av kunskap
- Informera om nya händelser i företaget
- Informera om en ny produktlansering
- Uppmärksamma kundrelationer och samarbeten
Rätt ord och material ökar trafiken
När ni skriver era blogginlägg är det viktigt att ha SEO i åtanke. Vilka ord är det folk ofta söker på? Rätt ord och rätt meningar kommer att öka chansen till fler träffar. I dagens kanaler krävs variation – bilder och rörligt är en viktig aspekt. Att ha en bild till varje blogginlägg är något som läsaren uppskattar, att även lägga till en film ibland kan öka värdet i er blogg. Blogginläggen behöver inte alltid vara skrivna av företaget. Samarbetar ni till exempel med influencers eller andra företag kan de med fördel göra ett gästinlägg på er företagsblogg. Vill ni uppmärksamma bra kundrelationer kan referenscase vara något för er.
Vill ni ha mer tips eller hjälp med att skapa värdefullt innehåll till er företagsblogg? Kontakta oss genom att fylla i formuläret nedan eller läs mer om innehåll här!