I augusti 2020 lanserades Instagram Reels – ett format som gör det möjligt att skapa korta och intresseväckande videos direkt i appen. Klippen kan produceras på plattformen med effekter, snygga övergångar och trendiga låtar. Efter några månaders aktivt användande på olika konton kan vi dela med oss av användbara tips som du kan applicera på er verksamhet!

Ökad räckvidd genom utforskarflödet

Plattformarna uppdaterar ständigt nya funktioner för att attrahera användare utifrån deras beteendemönster och videos med trendiga transitions, det vill säga övergångar, har länge varit populärt. Vi har tidigare belyst vikten av personligt innehåll som skapar engagemang, där vi också hänvisat till funktionen Reels som ett verktyg för att förmedla denna typ av innehåll. Det finns definitivt outnyttjad potential i Reels som innebär att ni som företag kan få en ökad räckvidd och därmed nå ut till betydligt fler än era följare. Genom att publicera videon i Reels-flödet ökar ni chansen att bli upptäckta i utforskarflödet, vilket ger ökad räckvidd då den sprids på en global arena.

En guide för att skapa Reels

  • Gå in på Instagram-appen och klicka på “+” i högra hörnet på startsidan
  • När du har klickat dig in väljer du “REELS” i listan längst ner
  • Därefter klickar du på ditt kameraalbum i vänstra hörnet för att välja de klipp du vill ska ingå i din Reels, alternativt spelar in klipp direkt genom att klicka på video-symbolen
  • De klipp du väljer ut/spelar in hamnar sedan längst ner till vänster. Där kan du klicka på varje klipp för att redigera längden på vardera sekvens
  • När du har en önskvärd längd på din Reels klickar du på vardera klipp för att lägga till text, stickers eller rita fritt med pennverktyget
  • När du känner dig klar klickar du på “Dela” nere i högra hörnet
  • Dags att publicera! Du kan lägga till en beskrivande text till din Reels samt bestämma om du vill publicera det både i Reels-flödet och det vanliga flödet (här kan du även justera utsnittet på omslagsbilden och tagga relevanta parter!)

Instagram Reels tutorials

Vi på CHECK! gläds av att Instagram har gjort det enkelt att skapa och publicera engagerande innehåll med Reels. Sedan en tid tillbaka har vi arbetat på en tydlig plan för hur vi ska nå ut via Reels och skapa innehåll som vår målgrupp vill ha. Nu ser vi fram emot att börja använda formatet fullt ut och nyttja dess potential! 

Vi kommer framför allt att dela med oss av våra omtyckta some-tips genom intresseväckande tutorials på Reels. Vårt fokus är främst att visa utvalda transitions och ge en beskrivning på hur vår målgrupp kan skapa liknande videos.

Appar som underlättar när du skapar Reels

Instagram arbetar konstant med att anpassa formatet för att fler ska redigera direkt i appen och skapar därmed verktyg som möjliggör detta. Beroende på ambitionsnivå finns det appar som kan bidra med ytterligare effekter!

Videoleap by Lightricks
Det här är en personlig favorit på CHECK! då appen erbjuder möjligheten att arbeta med klipp i lager och masker. Det innebär att du kan kombinera flera klipp för att visa utvalda delar från respektive klipp – t.ex. kloner av dig själv i samma video. Tack vare appens verktyg kan du skapa sömlösa övergångar! 

InShot
Den här appen är enligt oss en lightversion av Videoleap och perfekt för att skapa sömlösa övergångar där du inte är i behov av olika lager och masker.

Exempel på innehåll som passar till Reels

  • Ge en inblick i er verksamhet genom att låta medarbetarna skapa personligt och genuint innehåll
  • Visa upp ert produktutbud på ett kreativt vis
  • Tutorials 
  • DIY-videos
  • Behind the scenes från en arbetsdag (visa upp olika situationer, händelser och platser)
  • Före- och efterklipp (renoveringar, fotograferingar, event osv.)
  • Intervjuer

Trendiga transitions

  • Klona dig själv i en “solo walk”
  • “Plocka ut” produkter från datorskärmen
  • Klädombyten (snurra, hoppa i skor)
  • Aktiviteter i takt med musiken


Ett perfekt resultat kräver tålamod, noggrannhet och övning – lycka till! Våra some-tips och tutorials publiceras löpande på vår Instagram och vi finns här om du har frågor!

Ta del av Veckans Digitala Check! 

Fler blogginlägg

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på CHECK! Kommunikationsbyrå AB, orgnr. 559050-1374 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata