“Det har varit otroligt viktigt att hitta rätt med vår nya identitet – varje del är omsorgsfullt genomtänkt”
Utvecklingen till CHECK! Kommunikationsbyrå har varit en pågående process i över två år. Den nya varumärkesidentiteten innefattar inte bara ett namnbyte utan fler dimensioner – med ny grafisk profil, logga och hemsida. Byråns erbjudande har expanderat med tiden, vilket dess nya identitet syftar till att symbolisera.
Namnbyte till CHECK!
När byrån startade som en renodlad copybyrå etablerades en grafisk profil och logga som karakteriseras av spetsen på en penna – för vass kommunikation och vassa resultat. Den nya identiteten innefattar mer än så, och symboliserar den bredd som CHECK! erbjuder.
– Namnet står för att vi checkar av alla delar inom kommunikation med ett helhetsgrepp. Vår grafiska profil håller fast vid den gröna färgen – men i ny tappning. Som trogna Hammarby-fans har vi ett grönt hjärta, och för oss representerar färgen dessutom trygghet, mod och passion, inleder Helena Engström, vd på CHECK!.
Vision till genomförande
Idén kläcktes redan för drygt två år sedan när byrån tog ett större grepp kring arbetet med employer branding. Arbetet från vision till genomförande har inneburit en kontinuerlig process av brainstorming och workshops, såväl internt som externt. Flera olika aktörer har varit inblandade i det grundliga arbetet, varav samarbetspartnern Bright Story är en av dem.
– Det har varit otroligt viktigt och en omfattande process för oss att hitta rätt med den nya varumärkesidentiteten. Varje del av vår nya helhet är omsorgsfullt genomtänkt för att genomsyra och symbolisera det vi arbetar med idag, berättar Johanna Engström, vice vd på CHECK!.
Fortsatt vassa resultat – med människan i fokus
Pennspetsen byts ut, men byrån drivs fortfarande av att leverera vassa resultat. Genom att skriva texter som engagerar och berör, ligga i framkant inom sociala medier och sätta människan i fokus.
– Vår nya identitet andas det vi faktiskt gör tillsammans med våra kunder och partners. Vi brinner för att arbeta från strategi till utvärdering – och checkar av alla steg inom det kommunikativa arbetet. Det är exakt vad CHECK! står för, avslutar Helena.