Hur hänger man egentligen med i den ständigt föränderliga kommunikationsbranschen? Var och varannan dag uppdateras appar, nya verktyg lanseras och stora medieplattformar strukturerar om sina algoritmer. Det gör det svårt för många digitala kommunikatörer och strateger att behålla expertisen inom just dessa områden.
Mindre insatser kan ge stora resultat
För att stå ut i kommunikationsbranschen är det viktigt att man lever och andas sin bransch. Men vad innebär det egentligen? Det handlar om att dagligen vara uppdaterad om det senaste inom branschen eftersom det kan hända mycket över en natt i den digitala sfären. Självklart ska man utgå från företagets sociala mediestrategi men det är också viktigt att skapa sig en helhetsuppfattning om digitala trender och uppdateringar för att påvisa stor kompetens. Att prenumerera på nyhetsbrev, se över relevanta nyhetssidor, följa hashtags och kliva utanför sin sociala mediebubbla är några av våra tips för att leva och andas din bransch.
1. Prenumerera på nyhetsbrev
Många kommunikationsbyråer producerar egna nyhetsbrev men självklart är inte alla relevanta för just dig. Fokusera på vad du vill veta mer om och registrera dig för nyhetsbrev som ger dig just det. Vissa nyhetsbrev är mer generella och tar upp många nyheter inom kommunikationsbranschen, som till exempel Resumé. Det finns dessutom många nyhetsbrev att ta del av utanför Sveriges gränser som till exempel Social Media Today som ger dig en mer global koll på uppdateringar inom sociala medier. Vi på CHECK! producerar varje vecka Veckans Digitala Check – ett nyhetsbrev som tar upp veckans snackis, uppdatering och spaning.
2. Relevanta nyhetssidor
Gör det till din dagliga rutin och hitta en tid som passar dig att spana in relevanta nyhetssidor. Lägg tid på att hitta dina favoritsidor och addera dessa till dina favoriter på din dator eller mobil. Läs artiklar till morgonkaffet, på tunnelbanan eller på promenaden – skapa en omvärldsbevakning samtidigt som du hittar inspiration till ditt arbete. Dessutom kan du glänsa på nätverksträffar genom att vara den som har koll på branschens senaste trender och uppdateringar. Det finns även många grupper på till exempel Facebook inom digital kommunikation som du kan gå med i för att diskutera sociala medier, få inspiration eller dela med sig av tips på. Nedan listar vi några nyhetssidor som vi på CHECK! dagligen klickar oss in på.
3. Följ hashtags och tacka alltid ja till att få reda på mer
Glöm inte att vara uppmärksam på hashtags som du kanske själv använder eller som är relevanta för ditt arbete. På Instagram kan du till exempel följa hashtags vilket gör att inlägg med den hashtagen dyker upp i ditt flöde. När plattformar uppdateras eller lanserar nya funktioner är det vanligt att de erbjuder en genomgång av den nya funktionen. Utnyttja alltid det erbjudandet, vissa funktioner kan verka simpla men ibland gömmer det sig smarta tips och trix som kan underlätta i användandet. Läs även på om funktionerna på plattformens egen hemsida för att skapa en full förståelse för användningsområdet. Dock är de ofta partiska när de skriver om sina egna funktioner, var därför noga med att även inkludera andra källor för att skapa en rättvis uppfattning.
4. Utbildningar och seminarier
Det finns många företag som erbjuder utbildningar och seminarier inom digitala medier och digital kommunikation. Det är ett perfekt tillfälle att få mer djupgående kunskap inom ett specifikt ämne eller område. Håll utkik på CHECK!s Facebooksida och Instagram för att se när vi håller nästa utbildning eller seminarium om sociala medier och digital kommunikation. Det är dessutom ett bra tillfälle att nätverka och till och med träffa potentiella kunder.
5. Kliv utanför din sociala mediebubbla
Det här är kanske ett av det absolut viktigaste tipsen. När man arbetar inom digital kommunikation är det lätt att man blir fast i sin egen bubbla. Strategier och innehåll ska vara anpassat efter varje enskilt företag men eftersom det går undan i det digitala är det viktigt att inte fastna i gamla mönster. Arbeta därför med levande strategier och anpassa dig efter vad dina mottagare vill ha här och nu.