vass kommunikation kontor landskap VK
  • 2019-03-22

Kommer du ihåg tiden när företagsstrategier och kunskap behandlades med största sekretess? Sociala medier har förändrat vårt kommunikationslandskap. Inte bara mellan privata användare utan även mellan privata användare och företag.

Tiden innan sociala medier

Delade företag med sig av sin kompetens och hade de möjlighet att nå ut till sin målgrupp på samma sätt innan sociala medier? Nej, företagsklimatet karaktäriserades av sekretess och rivalitet. Företag delade inte med sig av kunskap eller inspiration – kanske av den enkla anledningen att det inte fanns någon plattform att dela med sig på. För det andra var inte PR- och kommunikationsbranschen lika stor utan den dominerades av några få, men etablerade byråer.
Kunder och användare hade inget inflytande förutom som konsumenter och många kommunikationsstrategier var svåra att mäta. Kunder och användare hade inte inflytande i samma utsträckning som idag. Dessutom fanns det inte så många plattformar eller kanaler för företag att kommunicera på och som tidigare nämnts var både TV och radio dominerade av de större mediebolagen. Som ett resultat av den digitala utvecklingen kom sociala medier och tänk vad mycket det har öppnat upp för och hur mycket mer delaktiga användare och kunder har möjlighet att vara idag.

Sociala medier har öppnat upp för förändring

Användare har gått från att vara åskådare till att kunna vara deltagare och engagerade i innehållet tack vare sociala medier. Att kunna likea, kommentera och dela inlägg på sociala medier har inneburit en förändring för alla branscher. Helt plötsligt kan åsikter publiceras öppet och det ställs högre krav på företags öppenhet och autenticitet. Men vad har detta betytt för företag? Det har lett till att företag släppt sekretessen och inkluderar sin publik i allt från produktutveckling till strategier. Det har även inneburit att företag inkluderar sin målgrupp att skapa eller bidra till innehåll som de kan dela vidare, det är precis det som kallas User Generated Content (användargenererat innehåll).

User generated content

Vi ser det på alla sociala medier men framför allt på Instagram Stories. När företag öppnar upp för dialog med sina följare på sociala medier gällande företagets strategier, produkter eller kommunikation välkomnas följare att bidra till att skapa användargenererat innehåll. Det är alltså innehåll som skapats av användare och deras engagemang som bidrar till insikter för framtida innehåll. Det är inte bara fördelaktigt för företag som kan utveckla sin kommunikation baserat på data, utan även för användare som får möjlighet att bestämma över innehåll de tar del av. Det är inte längre sekretessbelagda strategier och arbetssätt som karaktäriserar ett vinnande koncept utan öppna dialoger, inkludering och viktigast av allt – att kunna lyssna på sina användare.

Hur skapas användargenererat innehåll?

Fråga era följare, inkludera dem i olika processer och utvärdera responsen. Våga experimentera men var även närvarande i ert företags egna sociala mediesfär. Följ hashtags som berör ert företag, befinn dig på plattformar där kunskap och information utbyts. Word Of Mouth är fortfarande en avgörande faktor för lyckade kampanjer och varumärken. Enda skillnaden är att det nu kallas Electronic Word Of Mouth och bygger på likes, delningar, kommentarer, reposts, recensioner och rekommendationer. Många plattformar som till exempel Instagram erbjuder funktioner och tillägg som kan skapa mer engagemang och ge er som företag möjligheter att utveckla er kommunikation.

Omfamna det förändrade kommunikationslandskapet och glöm alla traditionella marknadsföringsstrategier för att istället öppna upp för dialog och låt era användare ta täten!

Hur skapar man användargenererat innehåll?

Fråga era följare, inkludera dem i olika processer och utvärdera responsen. Våga experimentera men var även närvarande i ert företags egna sociala mediesfär. Följ hashtags som berör ert företag, befinn dig på plattformar där kunskap och information utbyts. Word Of Mouth är fortfarande en avgörande faktor för lyckade kampanjer och varumärken. Enda skillnaden är att det nu kallas Electronic Word Of Mouth och bygger på likes, delningar, kommentarer, reposts, recensioner och rekommendationer. Många plattformar som till exempel Instagram erbjuder funktioner och tillägg som kan skapa mer engagemang och ge er som företag möjligheter att utveckla er kommunikation.

Intresseanmälan

Fler blogginlägg