Det är en del faktorer som du måste tänka på och ta ställning till när du ska utforma en artikel. Ett enkelt tips är att fundera på hur du skulle berätta en spännande historia för någon. En artikel är en återberättande text av en händelse. Källor citeras löpande i texten och tänk på att ha ett bra och flytande språk. Skribentens största utmaning är att fånga läsarens uppmärksamhet, var därför kortfattad men slagkraftig.
Att tänka på...
Vi redogör för några steg som kan vara bra att tänka på när du skriver dina texter, även vad du bör tänka på för att den ska synas och bidra till så många läsare som möjligt.
Vad vill ni ha svar på?
Vem, vad, var, hur, när och varför är några frågeord som sammanfattar det mesta. Börja där och tänkt till vad det är som ni verkligen vill berätta.
Rubrik
Kanske det allra svåraste, men tänk på att vara slagkraftig. Välj färgstarka verb eller något bra citat ur texten. Det är viktigt att den beskriver vad din artikel handlar om. För att uppnå en sökoptimerad text bör artikelns rubrik vara en H1 med väl valda sökord medan mellanrubrikerna bör ha vara H2:or och även dem innehålla viktiga sökord.
Ingress
Några saker som är viktiga att tänka på är att verkligen försöka fånga läsarens uppmärksamhet. Kom ihåg att ingressen är det första intrycket i texten och därför är den extra viktig. Syftet är att skapa intresse och locka till läsning. Ingressen skrivs oftast i fet stil och ska alltid gå rakt på sak. Riv med dig läsaren och sammanfatta artikeln med så få ord som möjligt.
Brödtext
Det här är själva texten där du går in lite djupare i ämnet. Den ska vara mer detaljerad men undvik att krångla till det för mycket, var rak på sak. Gör din artikel lättläst med hjälp av stycken och mellanrubriker, tänk på att du vill hålla kvar läsaren under hela artikeln. Det är dessutom bra om du kan få med en länk i er text ur SEO-synvinkel. Om det är möjligt, länka till undersidor på din hemsida eller till dina sociala medier!
Bild och bildtext
Välj en passande bild som på något sätt beskriver texten. Bilder är alltid bra, inte bara för att det lockar ögat om det är en bra bild utan också för att den påverkar din artikel till att skilja sig ur mängden. En bild till din artikel gör det möjligt att få med alternativa taggar som kan vara bra att få med. Även bilden bör länkas och döpas korrekt vilket bidrar till att artikeln klassas högre i flödet när målgruppen söker på begrepp kopplat till artikeln.
Slutligen är det innehållet i artikeln som avgör hur stor spridning den får. Men glöm inte att hitta ditt sätt att dela den på! Läs mer om hur ni skapar innehåll som passar just er målgrupp genom att klicka här!