starta en vlogg företagsvlogga för komplett digital kommunikation

Vill ni skapa rörligt material som fångar era följares intresse? Vill ni börja vlogga, men vet inte hur ni ska komma igång? Idag har YouTube blivit en populär plattform, både för privat bruk och för att hämta kunskap. Genom att låta era prenumeranter få följa med bakom kulisserna och företagsfasaden kan ni bygga ett starkt band mellan er och er målgrupp. Ju mer ni delar med er av, desto starkare relation får ni med era följare.

Så kickstartar ni er YouTube-karriär som vloggare!

Hitta er målgrupp

Vilka följer er och varför följer de er? Använder ni andra sociala kanaler kan ni analysera era redan existerande följare för att se när, var och hur de navigerar sig digitalt.

Välj ut teman som passar ert varumärke

Bestäm er för ett antal teman ni vill ha på er kanal. Det bör vara ämnen som intresserar er och representerar er som företag. Har ni en specifik nisch? Brinner ni lite extra för ett specifikt ämne? Vad är unikt med just er? När ni valt teman är det viktigt att följa strategin för att skapa enhetligt och konsekvent innehåll.

Publicera vloggar enligt ett kontinuerligt innehållsschema

En god idé är att ladda upp vloggar på en bestämd dag och tid, till exempel varje tisdag kl: 16.00. Vilka tider och dagar som gäller för just ert företag är unikt och det är därför viktigt att göra en ordentligt målgruppsanalys. Om ni publicerar alltför sällan är det en risk att tittarna tröttnar, men det viktigaste är att vloggarna kommer upp så ofta som ni lovat!

Bygg upp relationen med era följare

Kommunicera med era tittare som om de vore era vänner, och dela med er av tips och kunskap. Det är effektivt och resulterar ofta i lojala följare. Att svara på kommentarer och få en inblick i era följares digitala kanaler är lika viktigt som det innehåll ni producerar. Gör det som en rutin!

Tålamod

Rom byggdes inte på en natt. Ni kommer inte ha 100 000 prenumeranter efter första vloggen. Att bygga ett starkt varumärke i vloggvärlden med många prenumeranter tar tid. Om ni vill lyckas på YouTube behöver ni ha tålamod och utvärdera de vloggar ni publicerar.

Var er själva

Alla andra är redan upptagna, så var er själva! Om ni är som alla andra finns det ingen anledning att följa just er. Skapa engagemang och ge er målgrupp det lilla extra genom att börja företagsvlogga. Utgå från er som företag och skapa innehåll som genomsyras av era värderingar och er företagskultur.

Ta del av Veckans Digitala Check! 

Fler blogginlägg

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på CHECK! Kommunikationsbyrå AB, orgnr. 559050-1374 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata