Vill ni skapa rörligt material som fångar era följares intresse? Vill ni börja vlogga, men vet inte hur ni ska komma igång? Idag har YouTube blivit en populär plattform, både för privat bruk och för att hämta kunskap. Genom att låta era prenumeranter få följa med bakom kulisserna och företagsfasaden kan ni bygga ett starkt band mellan er och er målgrupp. Ju mer ni delar med er av, desto starkare relation får ni med era följare.
Så kickstartar ni er YouTube-karriär som vloggare!
Hitta er målgrupp
Vilka följer er och varför följer de er? Använder ni andra sociala kanaler kan ni analysera era redan existerande följare för att se när, var och hur de navigerar sig digitalt.
Välj ut teman som passar ert varumärke
Bestäm er för ett antal teman ni vill ha på er kanal. Det bör vara ämnen som intresserar er och representerar er som företag. Har ni en specifik nisch? Brinner ni lite extra för ett specifikt ämne? Vad är unikt med just er? När ni valt teman är det viktigt att följa strategin för att skapa enhetligt och konsekvent innehåll.
Publicera vloggar enligt ett kontinuerligt innehållsschema
En god idé är att ladda upp vloggar på en bestämd dag och tid, till exempel varje tisdag kl: 16.00. Vilka tider och dagar som gäller för just ert företag är unikt och det är därför viktigt att göra en ordentligt målgruppsanalys. Om ni publicerar alltför sällan är det en risk att tittarna tröttnar, men det viktigaste är att vloggarna kommer upp så ofta som ni lovat!
Bygg upp relationen med era följare
Kommunicera med era tittare som om de vore era vänner, och dela med er av tips och kunskap. Det är effektivt och resulterar ofta i lojala följare. Att svara på kommentarer och få en inblick i era följares digitala kanaler är lika viktigt som det innehåll ni producerar. Gör det som en rutin!
Tålamod
Rom byggdes inte på en natt. Ni kommer inte ha 100 000 prenumeranter efter första vloggen. Att bygga ett starkt varumärke i vloggvärlden med många prenumeranter tar tid. Om ni vill lyckas på YouTube behöver ni ha tålamod och utvärdera de vloggar ni publicerar.
Var er själva
Alla andra är redan upptagna, så var er själva! Om ni är som alla andra finns det ingen anledning att följa just er. Skapa engagemang och ge er målgrupp det lilla extra genom att börja företagsvlogga. Utgå från er som företag och skapa innehåll som genomsyras av era värderingar och er företagskultur.