Genom en enda sökruta (Search) kan du få tillgång till all världens innehåll som finns publicerat på Instagram. Allt från nära vänner och kända profilers konton till trendande hashtags och platser att utforska. Men vad är det som bestämmer vilka resultat som visas högst upp på din sökning? Instagram har nyligen publicerat en guide kring hur sökfältet fungerar och vi på CHECK! reder ut algoritmerna. Så här utformar du din profil för att optimera träffarna i sökfältet!
Hur fungerar sökfältet på Instagram?
Sökfältet på Instagram finns som bekant tillgängligt via förstoringsglas-ikonen. Med hjälp av den lilla sökrutan kan du leta reda på konton som du följer, kända profiler, hashtags med olika teman och platser som är geotaggade. För att maxa användarupplevelsen baseras resultatet av din sökning på algoritmer och det är framför allt tre faktorer som bestämmer vad som visas i din sökning.
Texten du skriver in i sökfältet
Det kanske goes without saying – men det absolut viktigaste för att Instagram ska kunna organisera sökresultat är texten du skriver in i sökrutan. Utifrån det får du relevanta träffar på såväl användarnamn som hashtags, platser och innehåll.
Din aktivitet på Instagram
Här handlar det om algoritmer kring vilka konton du följer, användare som du har interagerat med och innehåll som du tidigare har sökt på. Dessa kommer att visas högst upp i listan bland sökresultaten.
Information kring sökresultatet
När det finns många potentiella träffar baseras resultatet på innehållets likes, kommentarer, följare och delningar.
Hur blir du mer synlig och sökbar på Instagram?
För företag och privatpersoner som använder Instagram professionellt är det extra betydelsefullt att optimera sin profil. Detta för att visas högre upp bland sökresultaten och på så sätt i förlängningen kunna uppnå sina mål. Eftersom sökfältet är vägen till all världens innehåll används funktionen mer och mer som vi använder Google. Sökfältet används för att utforska restauranger att besöka, hitta öppettider på fysiska butiker, connecta med företag för jobbmöjligheter och kartlägga framtida inköp. Precis därför är det betydelsefullt att just din profil är sökbar och synlig för så många användare som möjligt.
Se över ditt användarnamn samt titel
Med tanke på att resultaten i första hand baseras på texten som skrivs i sökrutan – se till att ditt användarnamn och din titel matchar det som du vill att användare ska hitta dig för! Vi på CHECK! har exempelvis valt att använda hela vårt företagsnamn CHECK! Kommunikationsbyrå på Instagram eftersom att det är viktigt för oss att vara sökbara som en byrå. Vi har dessutom lagt till ordet Stockholm i vår titel för att personer som söker kommunikationsbyråer i just Stockholm ska kunna hitta oss.
Sökoptimera din profil
Det här gör du genom att inkludera relevanta nyckelord i din profil – i allt från titel till beskrivning! Analysera vilka nyckelord som är kopplade till din bransch eller dig som privatperson för att bli listad på de sökresultaten. På så vis ökar du möjligheten att fler användare hittar till ditt konto.
Sökoptimera dina inlägg
Här gäller samma princip som för profilen. Sökoptimera dina inlägg i flödet genom att inkludera nyckelord och använda relevanta hashtags i dina captions.