Veckans räckvidd #1
OS i Peking: Sverige gör succé!
Den 4 februari drog vinter-OS igång i Peking. Hittills har det gått rakt upp för Sverige, med sammanlagt 11 medaljer, varav 5 guld (i skrivande stund). Walter Wallberg inledde guldfesten med sin medalj i freestyle/puckelpist, och blev samma dag gratulerad av vår statsminister Magdalena Andersson (S) för sin prestation. Därefter har Nils van der Poel, Sara Hector, Jonna Sundling, Maja Dahlqvist, Almida de Val, Oskar Eriksson, Elvira Öberg och Henrik Harlaut hamnat på prispallen. På Instagram har Walter Wallberg fått närmare 15 000 gilla-markeringar på ett inlägg där han skriver “Olympic Champion”, jämfört med sina tidigare inlägg som ligger på 7-800 gilla-markeringar. Stort grattis säger vi till medaljörerna och ser fram emot att följa slutspurten på OS!
Veckans räckvidd #2
#jagglum – vad innebär hashtagen som fått spridning på TikTok?
På TikTok har hashtaggen #jagglum fått stor spridning bland ungdomar. I skrivande stund har hashtaggen fått 5,8 miljoner visningar som grundar sig i en utmaning. Ungdomarna skriver ett meddelande till väletablerade företag som de inleder med “Hej, jag har en fråga”. Sedan svarar ungdomarna “Jag glum”. Det är ännu inte klart vad som ligger bakom den trendande hashtaggen – som bemötts med såväl irritation som humor.
Veckans update
Instagrams nya uppdatering samlar all aktivitet på ett ställe
Den 8 februari inträffade #SaferInternetDay. Syftet med dagen är få människor att känna sig säkra på nätet. I samband med dagen gick Instagram ut med att de sedan slutet av 2021 testar funktionen “Din aktivitet” för sina användare. En ny uppdatering som innebär att användare kan styra sin aktivitet på plattformen från ett och samma ställe. Det innefattar bland annat raderat innehåll, arkiv, inlägg, Stories, videos och Reels samt interaktioner såsom kommentarer och gilla-markeringar. För att komma till “Din aktivitet” går du till din profil och klickar på menyn i högra hörnet. Uppdateringen kommer inom snar framtid vara tillgänglig för alla användare.
Veckans spaning
TikTok-hus: Utvecklingen av influencer marketing
Måndagen den 14 februari öppnade Nelly ett “TikTok-hus” för sina kunder och influencers, som kommer att vara öppet i två veckor. Tanken är att de ska kunna komma dit för att skapa innehåll till sina kanaler. Kampanjen frontas av TikTok-kreatörerna @almaperssons, @maraltarkiann samt @xannyh. Tillsammans har de 1,4 miljoner följare på plattformen, och alla har samarbetat med Nelly. Enligt företaget är detta startskottet för en ny strategi som de tagit fram inom influencer marketing!