Veckans räckvidd
“Universal och TikTok i en konflikt”
Skivbolagsjätten Universal Music Group och TikTok är i en konflikt som innebär att skivbolagets musik kan försvinna från appen. Utifrån publicerade artiklar kan vi läsa att det handlar om ett nytt licensavtal som ska säkerställa bättre ersättning till artister och låtskrivare. Universal argumenterar för rättvisa och TikTok lyfter upp att skivbolagets egen girighet har prioriterats över sina artisters och låtskrivares intressen. Konflikten resulterade i att inspelningar av Universal-artister raderades från TikToks bibliotek under torsdagen och publicerade videor med denna musik är numera ljudlösa. Universallåtar är inte heller tillgängliga för användare att lägga till i nya videor. Samtidigt har TikTok visat sig vara en viktig marknadsföringsarena för musikbranschen och många låtar blir virala genom plattformen. Det återstår att se hur detta artar sig!
Veckans update
Instagram testar en ny användbar funktion
Just nu testar Instagram en funktion som gör det möjligt att förhandsgranska hur flödet skulle se ut innan ett inlägg publiceras. Alla har inte fått uppdateringen än men det är högst troligt efterlängtat av många då användningen av appar med samma funktion har använts flitigt. Det är praktiskt för att se hur innehållet i flödet lirar med varandra!
Veckans spaning
Medarbetarnas engagemang på LinkedIn
Vi har tidigare lyft upp Employee Generated Content (EGC) och den här veckan följer vi upp det med att gå in djupare på medarbetarnas engagemang på LinkedIn som plattform. Vad finns det för anledningar till att de inte är aktiva på LinkedIn och hur kan företag öka sina medarbetares engagemang? I vårt poddavsnitt delar vi insikter och konkreta tips kring medarbetarengagemang på LinkedIn!