Veckans Digitala Check-vloggen
Missa inte vlogg-versionen av Veckans Digitala Check!
Veckans snackis
Rekord i Musikhjälpen 2017!
Förra veckan avslutades årets omgång av Musikhjälpen, med temat “Barn är inte till salu”. Glasburen befann sig detta år i Umeå. Engagemangen sträckte sig till 586 000 stycken, jämfört med förra årets 312 000 stycken. Insamlingen slog därmed också rekord med sina 74 410 363 kronor (att jämföra med fjolårets 49 003 745 kronor).
CHECK!:s Lucia-tävling fick totalt in cirka 500 reaktioner på Facebook, i och med att varje reaktion var värd 5 kronor gick 2 500 kronor oavkortat till Musikhjälpen.
Ingen kan göra allt, men alla kan göra något. Insamlingen är öppen till och med den sista december.
Veckans update
Utökad statistik
Nuförtiden vill företagen veta allt om sina kunder. Det betyder att statistik- och analysverktygen måste utvecklas. Google vill öka förståelsen för kundresan genom att addera fyra nya mätvärden till analytics. Saker som går att utläsa nu är bland annat hur mycket tid en användare har spenderat på er hemsida – beräknat livstidsvärde, ni kan följa en speciell publik och lära er hur dem beter sig och ni får se sannolikheten på om användarna kommer att konvertera på er hemsida.
De nya verktygen ska förenkla för marknadsförare, men även för de som ska utveckla hemsidan och göra den så användarvänlig som möjligt.
Veckans spaning
Vad googlade svenskarna på 2017?
Varje år släpper Google en lista på vilka sökningar som har gått varma under året. Svenskarna har sökt 55 miljoner gånger om dagen och sökningarna följer helt klart årets trender. Det ser man tydligt med tanke på att Fidget Spinner och Skam tar ledningen. Tätt därefter kommer Martin Timell, iPhone 8, Lotta Bromé, Melodifestivalen, Fredrik Virtanen, Sverige-Italien, Paradise Hotel och Eurovision Song Contest.
Frågor som gått varma är bland annat “Hur gör man slime?”, “Vad betyder despacito?” och “Varför firar vi påsk?? Kolla även in Google’s film för 2017!