Veckans snackis
Panik i tomteverkstaden – och bland föräldrar
SVT hann inte mer än sända det första avsnittet av julkalendern “Panik i tomteverkstaden” innan produktionen hamnade i en kritikstorm. Kritiken kommer främst från föräldrar som anser att årets julkalender äventyrar barnens tro på tomten. På SVT:s Facebooksida var kommentarer kopplade till kritiken många, och slutligen svarade SVT att de vädjar tittarna att kolla på hela säsongen – för att se hur de “lyckas knyta ihop säcken”. Det ska även tilläggas julkalendern också hyllats av både barn och vuxna; och på webben slog årets julkalender tittarrekord. Hela 73 % fler såg första avsnittet av julkalendern jämfört med julkalenderns 2018.
Veckans update
Facebook släpper nytt verktyg – bildöverföring till Google Photos
Facebook har släppt ett nytt verktyg – som möjliggör överföring av Facebook-bilder till Google Photos. Verktyget hittar du på samma plats som dina personliga inställningar, och först ut att få ta del av funktionen är Irland. Mot mitten av 2020 hoppas Facebook kunna nå ut med verktyget internationellt. Hett i diskussionen om dataportabilitet är säkerhet och integritet – något som Facebook menar att de har prioriterat högt. Lösenord kommer alltid att krävas vid överföring av bilder mellan tjänsterna. Facebook berättar också att de hoppas att fler tjänster kommer att kunna ansluta till bildöverföringen, men att Google Photos är först ut.
Veckans spaning
Trenden – kläder som väcker samhällsdebatt
Det blir allt vanligare att kända ansikten nyttjar offentliga sammanhang för att göra ett statement. Den svenska Nobelfesten den 10 december är inget undantag! Tidigare har kronprinsessan Victoria setts bära en av drottning Silvias klänningar, något hon gjorde kopplat till debatten kring hållbarhet. I år är det kulturminister Amanda Linds tur – på Nobelfesten bar hon en svart klänning designad av två studenter på Beckmans som visualiserade mörkret efter skogsbränder. Vi på CHECK! tror att denna värderingsdrivna kommunikation kommer att öka och att fler kända ansikten kommer klä sig i plagg kopplade till aktuella händelser.