Veckans Digitala Check-vloggen
Missa inte vlogg-versionen av Veckans Digitala Check!
Se alla avsnitt på CHECK:s YouTube-kanal
Veckans snackis
Årets bästa vecka
Under måndagskvällen klev Farah Abadi, Daniel Adams-Ray och William Spetz in i den berömda glasburen, det är återigen dags att engagera hela svenska folket. En vecka av musik, engagemang och välgörenhet i Musikhjälpen. Sedan starten 2008 har Musikhjälpen samlat in sanslösa summor till olika hjälporganisationer och varje år slår de nya rekord. Årets Musikhjälpen går av stapeln i Lund och har temat "Alla har rätt att funka olika", missa inte det!
Via länken kan du läsa mer om vad du som privatperson eller företag kan göra för att bidra.
Veckans update
Instagram + röstmeddelande = sant
Nu finns möjligheten att skicka röstmeddelanden till varandra via chatten i Instagram. Funktionen är ungefär densamma som i liknande appar, en knapp bredvid textfältet som du trycker ned och sedan pratar du. Meddelandena kan vara upp till en minut långa och skickas när du släpper knappen. Walkie talkie goes smartphone.
Veckans spaning
Trender på sociala medier 2019
Ska vi kika på vilka trender som kommer på sociala medier nästa år?
? Vi kommer se mer av “Social listening” eller “monitoring” som det också heter. Vilket gör att du kan kommunicera om, analysera och spåra ditt varumärke online.
? Videoinnehåll kommer fortsätta dominera inom sociala medier. Vill du vara med i svängen ska du satsa på live-videokonceptet.
? En annan het trend kommer vara vertikala videos. Visste ni att hela 94 % håller sina mobiler upprätt när de tar del av innehåll?
? Tredje trenden är micro-influencers som fortsätter vara aktuellt. En micro-influencer har oftast inte fler än 10 000 följare och följarna är som regel mer engagerade.
? Det kommer läggas större fokus på personligt innehåll.
? Timeliness eller realtidskommunikation kommer växa då sociala medier aldrig sover. Konsumenter förväntas bland annat få svar på funderingar NU – ingen har tid att vänta.
? Chatbots kommer ta över mer och mer. En beskrivning av en chatbot är att det är ett program som efterliknar ett mänskligt samtal med automatiserade svar eller AI. Snart är mänsklig kundservice ett minne blott.
Kontakta oss om ni vill ha hjälp med strategiarbetet inför 2019 ?
Kontakta oss här