Musikhjälpen 2018 logotyp

Veckans Digitala Check-vloggen

Missa inte vlogg-versionen av Veckans Digitala Check!
Se alla avsnitt på CHECK:s YouTube-kanal

Veckans snackis

Årets bästa vecka

Under måndagskvällen klev Farah Abadi, Daniel Adams-Ray och William Spetz in i den berömda glasburen, det är återigen dags att engagera hela svenska folket. En vecka av musik, engagemang och välgörenhet i Musikhjälpen. Sedan starten 2008 har Musikhjälpen samlat in sanslösa summor till olika hjälporganisationer och varje år slår de nya rekord. Årets Musikhjälpen går av stapeln i Lund och har temat  "Alla har rätt att funka olika", missa inte det!

Via länken kan du läsa mer om vad du som privatperson eller företag kan göra för att bidra.

Bild: sverigesradio.se
Läs mer här

Veckans update

Instagram + röstmeddelande = sant

Nu finns möjligheten att skicka röstmeddelanden till varandra via chatten i Instagram. Funktionen är ungefär densamma som i liknande appar, en knapp bredvid textfältet som du trycker ned och sedan pratar du. Meddelandena kan vara upp till en minut långa och skickas när du släpper knappen. Walkie talkie goes smartphone.  

Bild: techcrunch.com
Läs mer om uppdateringen här

Veckans spaning

Trender på sociala medier 2019

Ska vi kika på vilka trender som kommer på sociala medier nästa år?

? Vi kommer se mer av “Social listening”  eller “monitoring” som det också heter. Vilket gör att du kan kommunicera om, analysera och spåra ditt varumärke online.

? Videoinnehåll kommer fortsätta dominera inom sociala medier. Vill du vara med i svängen ska du satsa på live-videokonceptet.

? En annan het trend kommer vara vertikala videos. Visste ni att hela 94 % håller sina mobiler upprätt när de tar del av innehåll?

? Tredje trenden är micro-influencers som fortsätter vara aktuellt. En micro-influencer har oftast inte fler än 10 000 följare och följarna är som regel mer engagerade.

? Det kommer läggas större fokus på personligt innehåll.

? Timeliness eller realtidskommunikation kommer växa då sociala medier aldrig sover. Konsumenter förväntas bland annat få svar på funderingar NU – ingen har tid att vänta.

? Chatbots kommer ta över mer och mer. En beskrivning av en chatbot är att det är ett program som efterliknar ett mänskligt samtal med automatiserade svar eller AI. Snart är mänsklig kundservice ett minne blott.  

Kontakta oss om ni vill ha hjälp med strategiarbetet inför 2019 ?
Kontakta oss här

Ta del av Veckans Digitala Check! 

Fler blogginlägg

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på CHECK! Kommunikationsbyrå AB, orgnr. 559050-1374 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata