Veckans Digitala Check-vloggen

Missa inte vlogg-versionen av Veckans Digitala Check!

Se alla avsnitt på CHECK!:s YouTube-kanal

Veckans snackis

Misslyckat utskick från Bohuslän leder till debatt

I förra veckan kunde vi ta del av när Länsförsäkringars kampanj #MissLyckad uppmärksammades och kritiserades. Länsförsäkringar i Bohuslän råkade klanta till det i ett utskick med rubriken ”Du är #MissLyckad”. Syftet med kampanjen #MissLyckad är enligt Länsförsäkringar att ge ordet en ny innebörd och ifrågasätta den prestationshets som råder i samhället. Utskicket som inte riktigt blev som det var tänkt har fått stor spridning. Det hela skapade fort debatt men vändes snabbt till något positivt säger Ylva Nestmark, Creative Director på Stendahls, till Resumé. Det var snabbt många stora profiler som valde att yttra sig i samband med detta. Något som blev lite fel kanske kan leda till att debatten och ämnet får den uppmärksamhet som behövs för att förändra.

Läs mer om vad Resumé skriver här

Veckans update

Nya annonseringsmöjligheter på Instagram

Instagram ger nu annonsörer möjligheten att använda sig av annonsformatet “carousel” även vid annonsering i Insta Stories. Detta testas nu hos de största annonsörerna på plattformen men väntas släppas för alla inom snar framtid. Man ska då få använda sig av tre poster till en början. Man ska även kunna blanda bild med video vilket förbättrar möjligheterna att annonsera på Insta Stories. Instagram berättar att det har funnits ett tydligt intresse av att kunna använda sig av flera poster på raken i Insta Stories och ser att behovet av att kunna detta även som annonsör är stort. Annonserar ni via Insta Stories? Vi på CHECK! längtar tills det släpps för oss alla och ser många möjligheter till kommande kampanjer med denna nya funktion.

Läs mer här

Veckans spaning

Var går gränsen för kritiskt granskande?

Vi kunde även för någon vecka sedan se att H&M återigen fick kritik. Vi ställer oss frågan om inte detta har gått för långt? H&M har i många tillfällen klantat till sig ordentligt på både ett och annat sätt i deras marknadsföring och i deras kampanjer men att leta fel för att klädjätten inte ska få komma undan känns onödigt. Senaste kritiken handlar om en förpackning med strumpor som sägs ha texten ”allah” på sig. Ser du det? Eller har du också bättre saker för dig? H&M har tagit bort strumporna ur sitt sortiment.

Läs mer på Dagens Industri här

Intresseanmälan

Fler blogginlägg