Veckans Digitala Check-vloggen
Missa inte vlogg-versionen av Veckans Digitala Check!
Veckans snackis
#ByråerFörMusikhjälpen!
Alla Sveriges kommunikations-, PR-, reklam-, SEO-, content- och onlinebyråer har nu startat ett engagemang med hashtagen #byråerförmusikhjälpen. Det var Webbyrån Be Better Online som kom på idén om detta engagemang. De tycker att det är värt att lägga konkurrensen åt sidan och istället samarbeta för “barn är inte till salu”. Tack vare att att byråbranschen är en kreativ och problemlösningsorienterad bransch menar Cecilia Lyche, på Be Better Online, att det inte borde vara några problem att samla in pengar på ett kreativt och effektivt sätt.
CHECK! samlade in pengar genom en Lucia-tävling där var och en av medarbetarna ställde upp med en kort sång. Tävlingen publicerades på Facebook och för varje reaktion skänkte CHECK! 5 kronor oavkortat till Musikhjälpen.
Veckans update
Blir Remix den nya musiktjänsten?
Spotify har länge varit en självklarhet när det gäller att lyssna på musik. YouTube börjar nu konkurrera med Spotify genom att släppa den nya tjänsten Remix. Den kommer precis som Spotify att erbjuda on-demand-streaming men även ett urval av videoklipp från YouTube.
Google har flera gånger försökt att konkurrera med Spotify, utan framgångar. Den nya tjänsten ska släppas redan i mars nästa år och samarbeten har redan påbörjats. Frågan är om de kommer att lyckas denna gången. Har Spotify-användarna tröttnat på Spotify eller ökar värdet för att vistas där?
Veckans spaning
Facebook förstör den sociala förmågan
Den tidigare Facebook-chefen Chamath Palihapitiya kritiserar Facebook. Han anser att plattformen förstör hur samhället fungerar. De som byggde Facebook var medvetna om att plattformen kunde komma att användas till även dåliga syften men de såg förbi sina instinkter. Ett exempel på det är att Facebook ökar möjligheterna för nätmobbning.
Just nu testar de en ny funktion där användarna ska kunna kommentera inlägg och välja vem eller vilka som kan se kommentaren. Paliapitiya menar på att den funktionen gör det ännu lättare att prata bakom ryggen och göra narr av folk, medan de som utformar Facebook enbart ser den affärsmässiga delen i det hela.