Veckans Digitala Check-vloggen

Missa inte vlogg-versionen av Veckans Digitala Check!

Se alla avsnitt på CHECK!:s YouTube-kanal

Veckans snackis

#ByråerFörMusikhjälpen!

Alla Sveriges kommunikations-, PR-, reklam-, SEO-, content- och onlinebyråer har nu startat ett engagemang med hashtagen #byråerförmusikhjälpen. Det var Webbyrån Be Better Online som kom på idén om detta engagemang. De tycker att det är värt att lägga konkurrensen åt sidan och istället samarbeta för “barn är inte till salu”. Tack vare att att byråbranschen är en kreativ och problemlösningsorienterad bransch menar Cecilia Lyche, på Be Better Online, att det inte borde vara några problem att samla in pengar på ett kreativt och effektivt sätt.

CHECK! samlade in pengar genom en Lucia-tävling där var och en av medarbetarna ställde upp med en kort sång. Tävlingen publicerades på Facebook och för varje reaktion skänkte CHECK! 5 kronor oavkortat till Musikhjälpen.

Läs mer om engagemanget här

Veckans update

Blir Remix den nya musiktjänsten?

Spotify har länge varit en självklarhet när det gäller att lyssna på musik. YouTube börjar nu konkurrera med Spotify genom att släppa den nya tjänsten Remix. Den kommer precis som Spotify att erbjuda on-demand-streaming men även ett urval av videoklipp från YouTube.

Google har flera gånger försökt att konkurrera med Spotify, utan framgångar. Den nya tjänsten ska släppas redan i mars nästa år och samarbeten har redan påbörjats. Frågan är om de kommer att lyckas denna gången. Har Spotify-användarna tröttnat på Spotify eller ökar värdet för att vistas där?

Läs mer om tjänsten här

Veckans spaning

Facebook förstör den sociala förmågan

Den tidigare Facebook-chefen Chamath Palihapitiya kritiserar Facebook. Han anser att plattformen förstör hur samhället fungerar. De som byggde Facebook var medvetna om att plattformen kunde komma att användas till även dåliga syften men de såg förbi sina instinkter. Ett exempel på det är att Facebook ökar möjligheterna för nätmobbning.

Just nu testar de en ny funktion där användarna ska kunna kommentera inlägg och välja vem eller vilka som kan se kommentaren. Paliapitiya menar på att den funktionen gör det ännu lättare att prata bakom ryggen och göra narr av folk, medan de som utformar Facebook enbart ser den affärsmässiga delen i det hela.

Läs mer här

Ta del av Veckans Digitala Check! 

Fler blogginlägg

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på CHECK! Kommunikationsbyrå AB, orgnr. 559050-1374 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata