Veckans snackis
Zlatan köper en fjärdedel av Hammarby
I veckan publicerade Zlatan ett inlägg på Instagram som spred sig som en löpeld världen över – en bild på en hammarbytröja med namnet “Ibrahimovic” på ryggen. Spekulationerna var många, men redan dagen efter bekräftade Zlatan själv att det rörde sig om ett delägande i klubben. Zlatan har alltså köpt en fjärdedel av Hammarby IF och vill hjälpa Hammarby att bli störst i Skandinavien.
Då vi på CHECK! är trogna Hammarbyare är vi självfallet glada över Zlatans vision för klubben. Vad tycker du om att Zlatan blivit delägare i Hammarby?
Veckans update
Facebooks favoritlistor – ett företags bästa vän?
Förra veckan skrev vi om hur Facebook introducerar “favoritlistor” till stories. De nya listorna skapar inte enbart möjligheten att skräddarsy stories till nära vänner – favoritlistorna kan komma att gynna företag. Detta genom att företag kan specialanpassa stories till specifika kundgrupper, för att kunna dela innehåll som passar målgruppen extra bra. Kanske kommer funktionen både behöva uppdateras och testas något innan detta fungerar smidigt, men specialanpassade stories till kundgrupper skapar både engagemang och lojalitet.
Veckans spaning
Black Week – och motståndet till konsumtionshetsen
Förra veckan pågick Black Week, vilket är den vecka då Black Friday infaller. Uppståndelsen kring Black Week är stor, och flertal influencers stoltserar med kampanjer och rabattkoder som gör priserna på de redan nedsatta produkterna ännu billigare. Ett företag gick dock tydligt mot strömmen – friluftsmärket Haglöfs. Istället för att sänka priserna valde Haglöfs att dubbla priset på sina varor, i protest mot konsumtionshetsen som de menar att Black Friday bidrar till. Om butiken mot förmodan ändå lyckades sälja något så skänktes intäkterna till Naturskyddsföreningen. PR-trick eller inte, vi på CHECK! tycker att Haglöfs var rätt i tiden med detta statement och hoppas att fler väljer hållbara alternativ nästa år! Vad tror ni, kommer fler märken ta efter Haglöfs?
Bild: Haglöfs